Juttu on julkaistu alun perin Markkinointi & Mainonta -lehdessä 14/2018.

Väite 1 Nespresson ja Lavazzan kaltaiset ulkomaiset kahvibrändit houkuttelevat suomalaisia pois kotimaisten brändien parista.

”En näe asiaa noin. Minusta on hyvä, että markkinoilla on useita kahvitoimijoita. Sitä kautta suomalainen kahvikulttuuri elää, kehittyy ja pysyy ajassa kiinni. Toisaalta Paulig in kahvibrändit, kuten Juhla Mokka ja Presidentti, ovat ikonisia suomalaisia brändejä, joiden pohjalle on hyvä rakentaa uutta. Monella eri toimialalla olemme nähneet, kuinka kilpailu ja muut toimijat hyödyttävät kaikkia alalla toimivia yrityksiä. Myös me kahvialalla tarvitsemme kirittäjiä kehittyäksemme. Kilpailua ei ole syytä pelätä.”

Väite 2 Tavallinen kahvi on kärsinyt merkittävän imagotappion trendikkäille erikoiskahveille.

”Kahvikulttuuri elää jatkuvasti. Siksi Paulig on mukana useissa eri kahvikategorioissa. Suodatinkahvin ohella löytyy espressoja sekä erilaisia kylmiä kahvijuomia. Lisäksi tulossa on uusia innovaatioita. Itse asiassa Juhla Mokan kaltaiset vaaleapaahtoiset kahvit sattuvat juuri nyt olemaan aika trendikkäitä maailmalla. Erilaisia trendejä sekä tapoja juoda kahvia tulee ja menee koko ajan. Tässä kehityksessä meidän on pysyttävä mukana.”

Väite 3 Pauligin pitäisi markkinointiviestinnässään kertoa enemmän kahvin alkuperästä.

”Itse asiassa Paulig on tehnyt pitkään vastuullisuustyötä ja kertonut siitä monikanavaisesti. Täytyy muistaa, että kuluttajalle alkuperään ja vastuullisuuteen liittyvät asiat ovat vain yksi valintakriteeri muiden joukossa. Tietoa kahvin alkuperästä löytyy paljonkin, jos asiakas vain haluaa ottaa selvää. Jokaisen brändin tulee arvioida itse, kannattaako tämä asia nostaa markkinointiviestinnässä keihäänkärjeksi.”

Väite 4 Kahvimainonta on kaikkialla samanlaista. Tarvitaan uusia ideoita ja kerrontatapoja.

”Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että vanhoja konventioita on aina hyvä ravistella ja kyseenalaistaa. Mainonta ja markkinointi on laajemminkin funktio, jolla on jatkuva tarve uudistua ja yllättää. Näen, että aina on mahdollista keksiä uusia tarinankerronnan tapoja. Näitä tapoja pohdimme nyt yhdessä Pauligin markkinointitiimin kanssa.”

Väite 5 Eurooppalainen kahvilakulttuuri syrjäyttää hiljalleen suomalaisen kotikahviperinteen.

”Kotikahvi on Suomessa edelleen suosituin kahvinjuontitapa. On kuitenkin totta, että kahvin kulutus kodin ulkopuolella kasvaa. Siksi myös Paulig panostaa paljon kahviloihin, ravintoloihin, take away -kahveihin sekä kahvin valmistukseen, tarjoiluun ja erilaisiin kahvin valmistuslaitteisiin myös työpaikoilla. Asiakas päättää kuitenkin aina itse, missä kahvi milloinkin on mukavinta nauttia.”