Maksupalveluyhtiö Paypal panostaa liiketoiminnan kasvattamiseen Suomessa ja avaa palvelunsa torstaina myös suomeksi. Tähän asti kieliversioita on ollut Euroopassa 12, ja palvelu on lokalisoitu 16 maahan.

Lokalisoinnin ja kielivaihtoehdon myötä PayPal toivoo yhä useampien suomalaisyritysten ottavan PayPalin käyttöön maksuvaihtoehtona.

Yhtiön palveluilla on EU:n alueella yhteensä 77,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Maailmanlaajuisesti PayPalilla on 237 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

"Olisi pettymys, jos kasvuluvut Suomessa eivät olisi kaksilukuisia", sanoo PayPalin Keski- ja Itä-Euroopan johtaja Marcin Glogowski.

"Vaikka englantia osataankin Suomessa hyvin, etenkin pienempien yritysten kohdalla palvelun saatavuus suomeksi voi olla ratkaiseva tekijä. PayPalin avulla suomalaisyhtiöt voivat kasvattaa kansainvälistä verkkokauppaansa."

Glogowski nostaa esimerkiksi Amer Sportsin tytäryhtiön, urheilukelloja ja -teknologiaa valmistavan Suunnon. PayPalin käyttöönotto kiihdytti verkkokaupan myynnin kasvua muun muassa Yhdysvaltoihin.

PayPal ei ole pankki perinteisessä mielessä, mutta monet sen palveluista menevät pankkien reviirille. Toimintoihin sisältyy muun muassa rahasiirtoja, debit-kortteja, luottokortteja, lainoja sekä digitaalinen lompakko.

Maailmanlaajuisesti PayPalia käyttää 17 prosenttia verkkokaupan toimijoista, mutta kansainvälisen verkkokaupan volyymista PayPalin osuus maksuvälineenä on 20 prosenttia. Se tarkoittaa, että PayPalia käyttävät palvelut ja kuluttajat tekevät suhteellisesti keskimääräistä enemmän kauppoja.

PayPalin strategia keskittyy nyt lisäämään käyttöä entisestään.

"Nyt käyttäjä tekee transaktion PayPalin kautta keskimäärin joka toinen viikko. Tavoitteenamme on, että sitä käytettäisiin keskimäärin joka toinen päivä", Glogowski kertoo.

Suomessa tarjolle tulee peer-to-peer-maksumahdollisuus, jossa Skypen kautta voi esimerkiksi ravintolaillallisen jälkeen jakaa kaverille maksulinkin PayPaliin. Vastaavaa Skype-palvelua ei ole tarjolla esimerkiksi Ruotsissa, Glogowski huomauttaa. Suomessa mobiilimaksaminen on jo arkea, ja PayPal joutuu kilpailemaan monien muiden kanssa.

Jatkuvasti maailmanlaajuisesti kasvava verkkokauppa ja PayPalin vahva asema maksuvälineenä verkossa ovat kuitenkin yhtiön kannalta aivan keskeisiä.

"Näemme verkkokaupan kasvussa vielä paljon potentiaalia ja uusia markkinoita, joiden kasvamista voimme edesauttaa. Ei olisi järkeä keskittyä muihin palveluihin, kun verkkokaupassa on vielä niin paljon kasvuvaraa", Glogowski katsoo.