"Pari vuotta sitten Nitro Gamesin hallituksen puheenjohtaja Antti Villanen kehotti katsomaan pelialaa", Kingin toimitusjohtaja Daniel Tuori muistelee.

Kingiläiset katsoivat, ja pitivät näkemästään.

King sai Elinkeino-, ympäristö- ja liikekeskukselta pienen summan pelialan markkinointiprosessin kehittämiseksi. Toimisto teetti haastattelututkimuksen suomalaisten pelialan yritysten keskuudessa.

Selvisi, että pelitaloissa eli vanhahtava asenne markkinointia kohtaan.

"Markkinointi ja mainonta on kallista, ei meillä ole siihen varaa" oli yleisvastaus, kertoo Kingin suunnittelija Erol Tekkanat .

Pelikehittäjille piti kertoa tarina siitä, kuinka mainonnan tekijöistä on sukeutunut markkinoinnin suunnittelijoita. Sellaisia, joiden strategiaymmärrys voisi olla pelin menestymisen kannalta hyödyllistä.

Ajattele kaupallisesti

"Emme tee pelitaloille vain mainoksia, vaan luomme ensisijaisesti brändejä", Tekkanat sanoo.

Nyt King on tehnyt yhteistyötä kolmen pelitalon kanssa, joiden nimiä Tuori ei vielä halua kertoa.

Pelialan markkinoinnilliset dynamiikat lähestyvät viihdetuotteita. Fanit pelaavat onnistunutta peliä vuosia. Tekkanatin mukaan peli on kuin palvelu, joka koostuu pelin ympärille rakentuneesta tai paremminkin huolellisesti rakennetusta yhteisöstä, pelin lisäosista ja monen pelaajan kesken tapahtuvasta pelaamisesta.

"Pelin tarinaa luotaessa on myös hyvä miettiä, mitä elementtejä peliin pitää tulla, jotta sen tuotteistaminen myöhemmin on helpompaa", Tekkanat jatkaa.

Pelintekijä ei tee myyntiä

Pelaaja-lehden päätoimittajaa Thomas Puhaa harmittaa, koska Suomesta tulevat hyvät pelit eivät löydä yleisöä.

"Vasta sitten kun peli on julkaistu, tekijät alkavat miettiä, pitäisikö tätä jotenkin markkinoida", Puha sanoo.

Antikaupallisia nörttejä on edelleen, vaikka kaupallistamista ei enää pidetä peliskenessä niin pahana kuin muutama vuosi sitten. Ala on kehittänyt oman tapansa markkinoida pelejä, eivätkä kanavat ole strategiseen suunnitteluun ja brändin luomiseen erikoistuneiden mainostoimistojen perinteistä osaamisaluetta.

Markkinointi alkaa jo kauan ennen varsinaista julkaisua. Sitten seuraa tukistusta tai silitystä, kun pelilehtien arvovaltaiset kriitikot arvioivat pelin. Peliblogit tekevät samaa.

Verkkojakelu panee pelien jakelukanavia uusiksi, ja pienetkin peliyrittäjät pääsevät kokeilemaan pelinsä menestystä. Jos pienet pelitalot ottavat markkinoinnin vakavasti, Kingin palvelujen kysyntä voisi kasvaa.

Kingin tiimi on soveltanut pelihankkeisiin brand house -nimellä kulkevaa kilpailuedun kiteytystyökaluaan. Se auttaa näkemään, mikä tai mitkä asiat ovat pelin erityisiä kilpailuetuja laajan tarjonnan keskellä.

Tekkanat heittää esimerkkinä Demon's Souls -roolipelin, jonka kilpailuetu muihin oli sen vaikeus. Peli erottui, koska se ylsi extreme-pelaajien statussymboliksi.

Vakavasti tunnustellen

Tuleeko tästä Kingille bisnes?

"Tähän pitää suhtautua realistisesti. Kiinnostavaa, mutta ei toistaiseksi kovin kannattavaa", Tuori sanoo.

Mutta vakavissaan kingiläiset ovat. Kingillä on oma Game Plan -tiimi, joka on erikoistunut pelibrändäykseen. Projektin esittelysivu avautuu kingiläisten mukaan tänään perjantaina.

Pääosa menestykseen kurkottavista pelitaloista on hyvin pieniä, rahaa ei ole. Kingin saama mainehyöty on toistaiseksi bisneshyötyä suurempaa.

"Kingin on oltava palkkion suhteen valmis viivästettyyn malliin. Olemme kehitelleet laskutusmalleja, jotka ovat pelistudioille mahdollisia."

Muistuttaako toimintatapa Hasan & Partnersin Hasan Development -mallia, jossa Hasan saa siivun kasvuyrityksestä tekemäänsä työtä vastaan?

Tuorin mukaan King ei toimi toistaiseksi näin, mutta on avoin kaikille malleille.

"Kyllä se tästä lähtee", Tuori ja Tekkanat uskovat.