Media

Kati Haapakoski 1.3.2018 08:30

Perinteinen media pitää pintansa

Colourbox

KMT 2017 -tutkimukseen mukaan 92 prosenttia suomalaisista seuraa sanoma- ja aikakauslehtiä viikoittain.

Perinteinen media on Kansallisen mediatutkimuksen KMT:n perusteella edelleen suosituin: peräti 92 prosenttia suomalaisista seuraa sanoma- ja aikakauslehtiä viikoittain. Media Audit Finland julkaisi tuoreet KMT 2017 -luvut tänään torstaina.

Yllätyksiä KMT ei sisällä.

Digitaalisten versioiden eli verkkosivujen, näköislehtien, mobiilisivustojen sekä matkapuhelin- ja tablettisovellusten kautta lukeminen nousee edelleen, mutta painettujen lehtien lukemisen osuus jatkaa laskua. Painetut lehdet ovat silti edelleen ylivoimaisesti suosituin lukutapa.

"Tuoreimmissa KMT-luvuissa näkyy vahvasti se, että laadukas ja luotettava talousuutismedia pitää pintansa. Lukijat kaipaavat tulkintaa ja analyysia talouden eri ilmiöistä ja hakevat tietoa digitaalisista välineistä aiempaa enemmän", arvioi Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi.

KMT on seurannut suomalaisten lukemistapoja ja -välineitä vuodesta 2011. Tuoreen selvityksen mukaan painettua lehteä lukee viikoittain 77 prosenttia ja digitaalisia sisältöjä 64 prosenttia vastaajista.

Digitaalisen lukemisen välineistä matkapuhelin on ohittanut tietokoneen ja tabletin.

Media Audit Finlandin toimitusjohtaja Kaija Sinkko kiinnitti tuloksissa erityisesti näköislehtien suosion kasvuun.

"Kärkimedialehtien näköislehtien lukeminen on kasvanut 31 prosenttia vuoden aikana. Muutos oli sen verran suuri, että se täytyi tarkistaa erikseen", Sinkko toteaa.

Näköislehtien lukemisen kasvu on Sinkon mukaan konkreettinen osoitus sanomalehden lukemistapojen muutoksesta. Kärkimedialehdet kattavat 32 Suomen suurta sanomalehteä. Näköislehtien lukemista kysytään tutkimuksessa vastaajilta erikseen, ja KMT raportoi sen nyt kolmannen kerran.

Suomalaiset tilaavat edelleen lehteä: 66 prosentilla vastaajista on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän maksettu tilaus. 62 prosentilla vastaajista on vastaava aikakauslehden maksettu tilaus.

Lähes puolet vastaajista luonnehtii itseään perinteisen median käyttäjiksi, jotka seuraavat asioita myös verkkomedioista. Alle 20-vuotiaista 58 prosenttia luokittelee itsensä pääasiassa verkkomedioita käyttäviksi, mutta yli 50-vuotiaista 88 prosenttia pääasiassa perinteisiä medioita käyttäviksi.

KMT 2017 -tutkimuksessa mitattiin 98 aikakauslehden, 41 sanomalehden, 38 kaupunki- ja noutopistelehden, 13 lehtipaketin ja 8 sanomalehden liitteen lukijamäärät.

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS, ja sen tilaaja on Media Audit Finland.

Markkinointi & Mainonta on osa Alma Mediaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö