Media

Perttu Räisänen 18.4. 12:10 päivitetty 18.4. 12:33

Pian kaikilla Suomen päivälehdillä on maksumuuri – Salon Seudun Sanomat ottaa muurin käyttöön viimeisenä päivälehtenä

Kuvakaappaus Salon Seudun Sanomien verkkosivuita

Toukokuusta lähtien kaikkien Suomessa julkaistavien päivälehtien verkossa on vain tilaajille rajattua maksullista sisältöä.

Salossa ilmestyvä sanomalehti Salon Seudun Sanomat ottaa viimeisenä Suomessa julkaistavana päivälehtenä verkkosivuillaan käyttöön maksumuurin. Lehden mukaan uudistus tapahtuu toukokuussa, jolloin Sss.fi:n sisällöt muuttuvat pääosin maksullisiksi.

Salon Seudun Sanomat on viimeinen päivälehti eli painettuna 6 tai 7 kertaa viikossa ilmestyvä ja tilattava sanomalehti, joka ottaa verkossa maksumuurin käyttöön. Päivälehtiä ilmestyy Suomessa 31. Niihin ei lueta esimerkiksi kuusipäiväisiä iltapäivälehtiä.

Muilla päivälehdillä maksumuuri on ollut käytössä viimeistään tämän vuoden alusta. Viimeksi maksumuurin otti käyttöön raumalainen Länsi-Suomi vuoden alussa. Samalla Länsi-Suomi muuttui painettuna viisipäiväiseksi.

Kaikkien päivälehtien maksumuurit rajaavat osan sisällöstä vain maksavien tilaajien luettavaksi, eli ne hyödyntävät niin sanottua freemium-maksumuuria. Lisäksi monilla sivustoilla avoimesti luettavissa olevien sisältöjen määrä on rajoitettu esimerkiksi viiteen juttuun viikossa.

Maksumuurit ovat yleistyneet Suomessa nopeasti viime vuosina. Ensimmäisinä suomalaisista sanomalehdistä maksumuurin ottivat verkossa käyttöön Kauppalehti ja Helsingin Sanomat vuonna 2012. Myös monet paikallislehdet ja osa muista lehdistä käyttää verkossa maksumuuria.

Tampereen yliopiston julkaisemassa Uutismedia verkossa 2018 -tutkimuksessa 18 prosenttia suomalaista aikuisväestöä edustavista vastaajista ilmoitti maksaneensa verkon uutissisällöistä edeltävän vuoden aikana, kun mukaan laskettiin myös painettujen ja digilehtien yhdistelmätilaukset. Kysely tehtiin alkuvuonna 2018, ja vastaajamäärä oli noin 2000.

Juttua korjattu kello 12:33: Iltapäivälehdet ovat kuusipäiväisiä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö