Totuus

Hyvää uutta työvuotta! Henkilökohtaisella tasolla koen kesäloman jälkeisen töihin palaamisen vuodenvaihdetta voimakkaammin uudeksi aluksi. Kesällä akut on ladattu – ja ehkä myös kovalevyt tyhjennetty – ja elokuu on aina mahdollisuus luoda itsensä uudelleen ammatillisestikin.

Ei ole sattumaa, että moni vaihtaa työpaikkaa juuri kesällä ja aloittaa uudessa paikassa tai tehtävässä. Kesä rytmittää myös työelämää.

Paluu arkeen ei välttämättä ole aina yksinkertainen, eikä #backtoworkblues ole vain hashtag. Vaikka rakastaisi työtään, voi riippumattoon, äänikirjoihin ja aamu-uinteihin jäädä lomakoukkuun. Toki kaikkia voisi harrastaa myös työarjessa, mutta eihän se ihan samalta tunnu.

Markkinointi & Mainonta haluaa helpottaa arkeen paluuta ja työssä kehittymistä listaamalla trendejä, tee­moja ja tuulahduksia, joista työelämässä olisi hyvä tietää juuri nyt. Kymmenen teeman listan ulkopuolelta nousevat esiin yrittäjyys ja etätyö sekä niihin molempiin liittyvät uuden ajan toimistohotellit ja co-working-tilat. Toimittaja Piritta Palokangas testasi kolmen eri paikan tiloja ja palveluita, ja hänen juttunsa pureutuu tähän kiinnostavaan ilmiöön.

Koomikko George Carlin on sanonut, että suurin osa ihmisistä tekee töitä vain sen verran, ettei saa potkuja ja saa palkkaa juuri sen verran, ettei lopeta. Haluan uskoa parempaan ja luotan, että luovan alan ammattilaiset ovat kiinnostuneita itsensä kehittämisestä ja oppimisesta.

Esimerkki jatkuvasta ­kehityksestä esiintyy toimittaja Ville Perttulan laatimassa henkilöjutussa. Siinä SOK Median Lauri Toivonen kuvailee johtamaansa kulttuurinmuutoksen prosessia, joka on tuonut S-ryhmälle mainetta, myyntiä ja Cannes-kunniaa.

Lehtemme trendilistaan olemme halunneet koota erilaisia asioita, joita jokainen työntekijä voi hyödyntää kehittääkseen itseään. Fyysisen kunnon treenaamiseen työnantajat ovat kannustaneet pitkään, ja nyt nousussa on henkisen kunnon ylläpito. Uupumista emme nosta listalle, mutta sen estämisen kyllä.

Konsulttiyritys Solitalla työskentelevä ja henkilökunnan käytössä oleva valmentaja on uudenlainen työelämän ilmiö, joita soisi näkevän enemmänkin.

Kesän jälkeen alkavat vihdoin näkyä myös Markkinointi & Mainonta -lehden uudistukset, joista tälläkin palstalla vihjailtiin pitkin kevättä.

Olen viime kuukausina käynyt lukuisia keskusteluja siitä, mitä M&M:n pitäisi olla ja mitä se ei ainakaan saisi olla. Keskustelujen taso ja ­intensiteetti on ollut ihailtavan korkea. On innostavaa nähdä, miten vakavasti alan ihmiset ottavat sitä seuraavan median ja ­miten kiinnostuneita he ovat kehittämään sitä. Paikallaan on siis jakaa julkinen kiitos kaikille, jotka ovat käyttäneet aikaansa ja tarjonneet ideoitaan ja kritiikkiä. Tämä on vasta uutta alkua.