Helsinkiläinen kahvipaahtimo Kaffa Roastery investoi kohti kestävää kehitystä. Uudelleenkäytettävät kahvitynnyrit voivat alustavien laskelmien mukaan laskea kahvin toimitusten hiilijalanjälkeä jopa 90 prosenttia.

Kaffa tarjoaa nyt kaikille pääkaupunkiseudun yritysasiakkailleen mahdollisuuden ostaa kahvia tynnyreittäin, ja työn alla on myös kuluttajille suunnattu irtomyyntipakkaus.

Kaffa Roasteryn perustaja Svante Hampf kertoo, että tynnyreiden kokonaisinvestointi yritykselle on noin 20 000–30 000 euron luokkaa. Jokaisella tynnyrillä on oma viivakoodinsa, joiden kautta ne pystytään jäljittämään ja palauttamaan takaisin paahtimolle.

Yhtiön tarkoituksena oli tehdä tämä jo keväällä juuri ennen kuin korona iski. Kaikki oli viittä valmiina, mutta yllättävän tilanteen osuessa kaikkien kohdalle projekti laitettiin toviksi pysähdyksiin.

”Syksyllä totesimme, että vaikka olemme haastavassa tilanteessa, tämä on yksi niistä isoista asioista, jotka haluamme tehdä vielä tänä vuonna”, Hampf kertoo M&M:lle.

Tuottajana ja välikätenä Kaffa Roasterin vastuulla on Hampfin mukaan pitää huoli siitä, että asiakkaat voivat ostaa kahvia yhä ekologisemmin.

“Vuosi on ollut meille taloudellisesti haastava, mutta emme ole valmiita joustamaan tavoitteistamme ja arvoistamme tällä saralla”, hän sanoo.

Alustavien laskelmien mukaan jokainen tynnyri tulee uusiokäyttää kymmenen kertaa, jonka jälkeen sen hiilijalanjälki on sama kuin kahvipussin.

Alustavan arvion mukaan yksittäinen tynnyri tullaan käyttämään yli sadan kahvitilauksen toimitukseen. Biomuoviset tynnyrit tuottaa CurTec ja ne pestään ja huolletaan Kaffalla tilausten välissä.

Jokaisessa tynnyrissä on viivakoodi, jonka avulla seurataan tynnyrien kulkua ja elinikää. Tynnyri-projekti on ollut työn alla jo pitkään, ja vaatinut muun muassa uuden toiminnanohjausjärjestelmän aktivointia sekä varastoinnin uudelleenjärjestämistä.

”Kyllä se hieman kassaan kirpaisee, mutta olemme laskeneet, että pidemmällä aikavälillä investoinnin pitäisi maksaa itsensä takaisin. Tuloskehitykseen tämän ei pitäisi hirveästi vaikuttaa”, Hampf kertoo.

Datan rooli on tärkeä

Kaffa Roaster haluaa seurata tynnyrien matkaa ja ikää tarkasti, jotta yritys voi saada tiukkaa dataa siitä, kuinka paljon yritys voi vähentää hiilijalanjälkeä.

”Projektin perustana on omat hypoteesimme, mutta ajan kanssa tiedämme enemmän. Toivomme mahdollisimman monen asiakkaamme ottavan tilaisuuden vastaan, sillä mitä useampi tynnyreitä käyttää sitä enemmän hyvää voimme tehdä, ja sitä enemmän tietoa voimme kerätä.”

”Haluamme asettaa uuden standardin kahvialalle, sillä uskomme ja toivomme irtomyynnin ja uusiokäytettävien pakkausten olevan tulevaisuutta”, Hampf kommentoi.

Kaffa Roasteryn liikevaihto laskee kuluvana vuonna jonkin verran edellisvuoteen verrattuna. Tilikaudella 2019 yrityksen liikevaihto oli 3,2 miljoonaa euroa ja tulos 197 000 euroa pakkasen puolella.

Vuoden 2020 kääntyessä kohden loppusuoraa arvio on, että liikavaihto laskisi noin 10 prosenttia. Tilannetta helpottaa Svante Hampfin mukaan hieman se, että yrityksen alkuvuosi sujui kasvun merkeissä.

”Tällä hetkellä näyttää siltä, että lasku voisi olla hieman alle 10 prosenttia. Alkuvuonna olimme ihan hyvässä kasvuvauhdissa, mikä auttaa meitä nyt. Muuten olisimme enemmän jäljessä”, Hampf kertoo.

Kaffa Roastery on Helsingin Punavuoressa vuodesta 2012 asti toiminut pienpaahtimo, joka sopii kahvinviljelijöiden kanssa suoran ostosopimuksen.

Kaffa panostaa erityisesti työolosuhteiden ja yhteisöjen kehittämiseen sekä kestävään toimintaan, niin alkuperämaissa kuin Suomessakin. Kaffa Roastery työllistää tällä hetkellä 24 työntekijää Helsingissä.