Mainoskampanja voi syntyä ilman käsikirjoitusta, perustua aitoon tilanteeseen ja yllättää sekä kuvattavat että vastaanottajat. Siinä onnistui sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluja tuottava Pihlajalinna ”Kauan eläköön elämä” -kampanjallaan, joka näkyy muun muassa televisiossa ja elokuvissa sekä ulkomainontana lokakuun loppuun asti.

Kampanjan tavoitteena on kertoa, että oma terveys ei ole vain itsestä kiinni. Muiden ihmisten arvostus ja välittäminen vaikuttavat suoraan yksilön hyvinvointiin.

Mitä erikoista kampanjassa sitten on? Filmiosuuteen valikoitiin ihmisiä, joille heidän läheisensä kertovat yllättäen kameroiden edessä, kuinka tärkeitä nämä ovat. Kiitoksen saavat jääkiekkoseura HIFK:n kuuluttaja Mikke Stenberg, purjehdusseura HSS:n kommodori Tapio Lehtinen sekä Karjalohjalla aikuisten kehitysvammaisten perhekotia pitävä Maija Keskitalo-Ojala.

Valmista käsikirjoitusta ei ollut, ja ihmisten reaktiot tulivat yllätyksenä.

Konseptin suunnitteli mainostoimisto Folk Finland ja filmien tuotantoyhtiönä toimi Vallilan Vaara. Kuvaukset tehtiin alkusyksystä.

Aikataulun ja toteutustavan vuoksi Pihlajalinnan markkinointijohtaja Pauli Waroma ei voinut näyttää mitään konkreettista yrityksen johdolle ja hallitukselle muutama viikko ennen kampanjan alkua.

”Tämän vuoksi kampanjaa voi pitää rohkeana. Emme myöskään väännä rautalangasta mitä Pihlajalinna tekee. Uskomme, että kertomamme viesti antaa ennemminkin kuvan siitä, miten teemme. Ja jää mieleen”, Waroma sanoo Kauppalehdessä.

Ohjaaja Julle Takasen mukaan aidot tilanteet johtivat hetkiin, jolloin kuvaussuunnitelmasta poikettiin lennossa.

”Yllättävä ja hieno hetki oli esimerkiksi se, kun Tapion ääni murtui purjehdusseuran juniorien edessä. Sitä ei voisi käsikirjoittaa”, Takanen sanoo.

Ihmiset ilmaisivat liikutuksensa Folkin luovan johtajan Marko Vuorensola n mukaan eri tavoin.

”Luotimme siihen, että saamme tallennettua tilanteet juuri, kuten ne koetaan, ja sitä kautta autenttisuus välittyy myös ruudussa”, Vuorensola kertoo.

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.