Hey Mr DJ put a record on I wanna dance with my baby.

Kaikki muistavat Madonnan hittibiisin Music ja Jonas Åkerlundin ohjaaman ja Ali G:n tähdittämän videon, jonka animaatio-osassa Madonna liitelee taivaalla Supernaisena ja pyörittää diskossa levyjä.

Videoon voisi lätkäistä leiman Made in Estonia, sillä osa sen animaatiojaksosta on tehty Tallinnassa.

- Mutta vain osa. Saimme työn Ruotsin kautta, jonne meillä on suhteita. Videon animaatiota tehtiin myös Ruotsissa ja Tanskassa, vähättelee tallinnalaisen animaatiostudion A Filmin toimitusjohtaja Kristel Tõldsepp.

Tanskalaiseen Egmont-konserniin kuuluva A Film on tunnetumpi ulkomailla kuin Virossa, vaikka onkin kotimaassaan alansa suurin studio. Sen töistä vain pikkiriikkinen osa on tähdätty Viron markkinoille.

Asterixin tekijät

Parhaillaan A Film työstää lasten tv-sarjoja Hollantiin ja Saksaan. Hollannin sarja Sammakoita & Ystäviä tuotetaan Virossa, mutta valmistamiseen käytetään freelancereita ainakin Tanskassa, Belgiassa, Saksassa ja Irlannissa. Piirrostyötä tehdään lisäksi Kiinassa ja Latviassa.

Saksalaissarjan Bibi & Tina esituotanto hoidetaan Euroopassa ja animaatiot Kiinassa.

- Viro-animaatio on etenemässä suuntaan, jossa filmit tuotetaan Tallinnassa, mutta piirretään aivan muualla. Suuntaus vahvistuu jatkossa entisestään, toteaa Tõldsepp.

- Kyse ei ole niinkään työnhinnan kohoamisesta Virossa, vaan työntekijöiden puutteesta. Virossa ei riitä piirtäjiä.

A Filmin toistaiseksi tunnetuin tuotanto on reilun 20 miljoonan euron megabudjetilla kasattu, 2006 valmistunut Asterix ja viikingit. Ranskalaisen M6:n kanssa toteutettu yhteistuotanto on Euroopan toistaiseksi kallein perinteinen animaatiofilmi.

Perinteisen piirretyn 2D-animaation lisäksi A Film tuottaa tietokoneanimaatiota.

Virolaisuus laadun tae

Viron animaatio on anomalia. Viro-animaatioihin törmää ­festivaaleilla, televisiossa ja suomalaisissa elo­ku­va­teat­te­reis­sa, vaikka Virossa ei ole lainkaan alan koulutusta.

Tallinnassa on kolme animaatiostudiota, joissa on vakinaisia työntekijöitä reilut puolensataa.

A Filmin jälkeen studioista tunnetuin on Eesti Joonisfilm eli Viron Piirrosfilmi, jonka 2006 ensi-iltaan tullut Keksijäkylän Lotta on Viron menestynein kokopitkä piirrosfilmi. Se on myyty yli 50 maahan ja pääsi teatterilevitykseen Suomessakin.

- Tällä hetkellä meillä on tuotantovaiheessa puolisen tusinaa elokuvaa ja vuoden lopulla aloitamme uuden Lotta-filmin tuottamisen, lupaa Joonisfilmin tuottaja Janno Põldma.

- Lotta on mittava yhteistuotanto, joka toteutetaan pääosin Virossa ja Latviassa. Jälkituotanto viedään Suomeen ja Saksaan.

Kova vaihtuvuus

Viron kolmas studio on Eesti Nukufilm, Viron Nukke-elokuva, joka nimensä mukaisesti tuottaa nukkeanimaatioita.

- On hieman nurinkurista, että Tallinnan taideakatemiassa koulutetaan animaatio-ohjaajia, mutta piirtäjäkoulutusta ei tarjoa Virossa yksikään oppilaitos, tuhahtaa Tõldsepp.

Alalle tullaan harjoittelijoina, mutta tällä hetkellä A Filmillä ei ole aikaa paneutua uusien animaattorien kouluttamiseen.

- Se ei ole palkitsevaa, sillä monikaan ei pysy alalla kauaa. Nuoret pettyvät, kun tässä työssä ei saakaan olla koko ajan luova.

Studioiden on helpompaa ja edullisempaa käyttää alihankkijoita, joista ei maailmalla ole pula. Houkuttelevana, nousevana alihankintamaana Tõldsepp mainitsee Bulgarian.

Ei enää halpista

Tõldseppin mukaan virolaisten menestys nojaa määrätietoisesti luotuun suhdeverkostoon.

- Ala on Euroopassakin pieni ja kaikki parisataa aktiivitoimijaa tuntevat toisensa. On tärkeää tietää, mihin suuntaan viritellä yhteistyötä ja keneen luottaa.

- Animaattorin työ ei ole sidottu yhteen paikkaan tai studioon, vaan sitä voi tehdä kotoakin käsin. On vain löydettävä oikeat tyypit.

Tõldsepp ei peittele, että vielä pari vuotta sitten virolaisten kanssa hakeuduttiin yhteistyöhön maan matalan palkkatason vuoksi.

Enää ei Virossa tehdä halpistuotantoa, vaikka palkat ovatkin jäljessä pohjoismaisesta tasosta. A Filmissä tienaa keskivertoanimaattori noin 1 000 euroa kuukaudessa puhtaana käteen.

- Kestävää menestystä saa vain, jos keskittyy laatuun. Virolaisuudesta on tullut animaatiossa laadun tae, julistaa Tõldseppp.

Kissa ja hiiri -leikkiä

Animaatiot eivät ole tuore ilmiö Virossa. Viron ensimmäisenä piirrosfilminä pidetään Kutsu-Jukun seikkailuja, joka valmistui jo 1931.

Ammattimaiseksi animaatioiden tuottaminen muuttui Neuvosto-Virossa, kun Tallinnaan perustettiin Tallinna Kinostuudio 1957. Eesti Nukufilmin juuret ovat Kinostuudiossa, joten sitä voi pitää yhtenä Euroopan vanhimmista animaatiostudioista.

Kinostuudion nimi muuttui Tallinn­filmiksi, jonka alaisuuteen luotiin erityinen animaatio-osasto vuonna 1971. Osasto yksityistettiin Eesti Joonisfilmiksi 1994.

Elokuvia rahoitettiin Neuvosto-Virossa suhteellisen avokätisesti, mutta vastapainoksi sensuuri oli rankkaa.

- Tavallista oli, että leffat kävivät tuotantovaiheen aikana 10-12 kertaa Moskovassa sensuuriviranomaisten syynissä, kertoo Eesti Filmi Sihtasutusin eli Viron elokuvasäätiön toimitusjohtaja Marge Liiske.

Filmien purkittamisesta kehkeytyi kissa ja hiiri -leikki, jossa tekijät piilottivat niihin sosialismin vastaista yhteiskuntakritiikkiä. Joskus se oli osuvaa ja hienovaraista, joskus yhtä lapsellista kuin koko Neuvostoliittokin.

Kommunismin kriitikot

Animaatiofilmit tarjosivat kritiikkiin oivan areenan, sillä niiden karikatyyreihin ja huumoriin suhtauduttiin Moskovassa näytelmäfilmejä lempeämmin.

- Syntyi omintakeinen virolainen animaatiotyyli, virolainen koulukunta, joka elää vieläkin. Sen tunnusmerkkejä ovat rouhea absurdihuumori, niukat vuorosanat, pelkistetyt hahmot ja moderni visuaalinen ilme, pohjustaa ­Liiske.

Ilmaisuvapauden vuoksi muidenkin taiteenlajien edustajat ottivat osaa animaatioiden tekemiseen. Mukana häärivät myöhemmin maailmankuuluisuuteen ponnahtaneet säveltäjä Arvo Pärt ja kirjailija Jaan Kross.

Liisken mukaan animaatiota voidaan pitää virolaisen kulttuurin lippulaivana, jota nykyinenkin valtiovalta tukee anteliaasti.

Mainokset hermolepoa

Joonisfilmin ja Nukufilmin tuotannosta suuri osa on taiteellisia arvoja painottavia festivaali-elokuvia. A Film sen sijaan ei tee taidetta.

- Sosialismin jäänteenä itäeurooppalaista animaatiota vaivaa usein vieläkin tekotaiteellisuus, paaluttaa Tõldsepp.

Itä-Euroopassa on animaatiostudioita, jotka suhtautuvat mainoksiin halveksuen, mutta A Filmille maittaa mainostyö hyvin.

- Teemme vuosittain parikymmentä mainosklippiä eri puolille Eurooppaa. Tekisimme mielellämme enemmänkin, mutta rahkeemme eivät riitä, summaa A Filmin johtava animaattori Meelis Arulepp.

- Mainokset ovat vastapainoa ja hermojen leputtelua pitkien filmien rinnalla. Elokuva vie aikaa kaksi vuotta, kun mainoksen saa aikaiseksi 2-3 viikossa.

Suomalaiset helpompia

Suomeen A Film on tehnyt klippejä ainakin Valion Kidius-tuotteille, Kotijäätelölle ja Neloselle. Valion mainoksia A Filmiltä on tilannut SEK & Grey, jossa Tõldsepp kävi esittäytymässä jo 1990-luvulla.

- Asiakashankinta Helsingissä alkoi niin, että otin työnäytteet Tallinnasta mukaan ja kävin näyttämässä niitä kaikille, jotka olivat kiinnostuneita. Vastaanotto oli myönteinen.

- Tämä ei ole omaan pesään pissimistä, mutta mainoksia on helpompi tehdä Suomeen kuin Viroon. Virossa osapuolet eivät luota toisiinsa. Asioita pitää tehdä moneen kertaan, kun asiakas sorkkii mukana jokaisessa työvaiheessa.

Viime vuonna Viron A Filmin 600 000 euron liikevaihdosta 20-25 prosenttia tuli mainoksista. Liikevaihto on kasvanut 10 prosentin vuosivauhtia.

Oppi tulee idästä

Viron animaation tulevaisuutta Tõldsepp pitää valoisana, ellei peräti häikäisevänä. Naapurimaiden animaatioteollisuus porskuttaa hyvässä vauhdissa, mikä sparraa virolaisia ja tuo työtilaisuuksia.

A Filmillä on studio myös Latviassa, mutta ei Suomessa, jossa studion perustaminen epäonnistui.

Tõldsepp kehua retostaa Suomen vahvaa animaatio-osaamista ja alan koulutusta, mutta vieläkin kiinnostavampana hän pitää alan nousukiitoa Venäjällä.

- Moskovassa en ole vielä käynyt, mutta pelkästään Pietarissa on valtava määrä animaatiostudioita. Studio, jossa satoja animaattoreita on keskittynyt vain tietokoneanimaatioon, on hurja näky.

- Viron ja Venäjän suhteet ovat poliittisella tasolla pattitilanteessa, mutta kulttuuri- ja kauppasiteet ovat vahvat. Venäjän animaatiossa on juuri nyt intoa, uskoa ja osaamista - ja pohjaton määrä vapaata rahaa.