Kampanjat

Maarit Alkula 7.3. 10:18

Pirjo Heikkilä esiintyy järjestöjen Nolo totuus -kampanjassa kehitysyhteistyön puolesta

Tänään alkavassa Nolo totuus -kampanjassa ovat mukana muun muassa Tarja Halonen, Pirjo Heikkilä, Elina Gustafsson, Pauli Hanhiniemi ja Nora Räty.

Suomalaiset kehitysjärjestöt ovat aloittaneet yhteisen kampanjan kehitysyhteistyön puolesta. Kampanjaa koordinoivan kehitysjärjestöjen kattojärjestön Fingon jäsenjärjestöjen lisäksi kampanjassa on mukana useita julkisuuden henkilöitä ja poliitikkoja.

Suomen ykköskoomikkoihin kuuluva Pirjo Heikkilä on pro bonona antanut kasvot koko Nolo totuus -kampanjalle. Kampanjavideolla Heikkilä esiintyy Suomen edustajana, joka nolona kiertelee Suomen kehitysyhteistyörahoitusta koskevia kysymyksiä.

”En keksinyt yhtään syytä, miksi en olisi lähtenyt tähän kampanjaan mukaan”, Heikkilä kertoo tiedotteessa.

Mukana kampanjassa ovat myös esimerkiksi presidentti Tarja Halonen, nyrkkeilijä Elina Gustafsson, professori Jaakko Hämeen-Anttila, jääkiekkoilija Nora Räty ja näyttelijä Jarmo Mäkinen. Myös kymmenet kansanedustajaehdokkaat ovat ilmoittaneet tukevansa kampanjaa.

Kampanjan nimi Nolo totuus viittaa siihen, että vaikka lähes 90 prosenttia suomalaisista pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä, Suomi on kaukana tavoitteesta.  

Ulkoministeriön selvityksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä. Kuitenkin Suomen bruttokansantulosta käytettiin viime vuonna vain 0,38 prosenttia kehitysyhteistyöhön. Suomi on sitoutunut käyttämään kehitysyhteistyöhön 0,7 prosenttia bruttokansantulostaan. Esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa vastaava luku on jo yli 0,7 prosenttia. 

”Vaadimme uudelta hallitukselta välittömiä toimia, jotta kehitysrahoituksen osuus saadaan nostetuksi 0,7 prosenttiin viimeistään vuoteen 2028 mennessä, eli käytännössä kahden hallituskauden kuluessa. Tavoite on osa kestävän kehityksen toimintaohjelmaa Agenda 2030:ta, jossa Suomi viimeksi on sitoutunut tämän tavoitteen saavuttamiseen”, sanoo Fingon kehityspolitiikan asiantuntija Jonas Biström.

Syyskuussa 2018 Fingon järjestöjen 0,7-tempauksessa ruisleivistä oli leikattu pois 0,7 prosenttia. | Kuva: Hanna Vaittinen

Kehitysyhteistyöjärjestöt Kehys ja Kepa yhdistyivät uudeksi globaalin oikeudenmukaisuuden ja kestävän kehityksen katto- ja yhteistyöjärjestöksi Fingoksi vuonna 2018. Jäsenjärjestöjä on lähes 300. Fingo pitää kampanjassa esillä myös kehitysjärjestöjen roolia ja kestävän kehityksen huomioimista politiikassa.

Biström kertoo M&M:lle, että Nolo totuus -kampanjan kulut ovat noin 25 000 euroa, jonka lisäksi kampanjaan kuluu työaikaa. Viestintätoimistona kampanjassa on Redland.

Kampanja näkyy Nolototuus.fi-nettisivuilla sekä Fingon ja sen jäsenjärjestöjen sosiaalisen median kanavissa Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö