Kiinalaisen internetjätin Alibaban verkkokauppojen kautta myytiin eilisen sinkkujen päivän aikana 34,8 miljardin euron edestä tavaraa. Alibaba ilmoitti myynnin kasvuksi 26 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.

Yhteensä sinkkujen päivään osallistui Alibaban alustoilla sen oman ilmoituksen mukaan yli 20 000 kuluttajabrändiä. Suomalaisista yrityksistä verkkokauppaa Alibaban Tmall Global -verkkokauppa-alustalla pitävät ainakin Marja Kurki, K-ryhmä, Rovio, Lifa Air ja Fiskars Group.

Asustevalmistaja Marja Kurjen Kiinan-toimintojen päällikkö Caroline Xue kertoo Kauppalehdelle, että sinkkujen päivänä tehty myynti kasvoi 70 prosenttia verrattuna viime vuoteen.

”Myynti nousi hyvin. Jos sää olisi ollut kylmempi, olisimme tehneet vielä enemmän myyntiä”, Xue kertoo Kauppalehdelle. Xuen mukaan villahuivien ja hanskojen menekki olisi ollut tällöin ollut suurempaa.

Marja Kurjella oli Alibaban Tmall Global -verkkokaupoissaan kampanja, missä ostaja sai 30 prosenttia alennusta, mikäli osti kolme tuotetta.

”Meillä ei ole tarkkoja myyntilukuja vielä Alibabalta, mutta toimitamme noin 3000 tuotetta.” Marja Kurjella oli erikoistarjouksia myös Alibaban suurimman kilpailijan Tencentin omistamassa JD.com -verkkokaupassa.

Xue analysoi, että kiinalaisten ostoskäyttäytyminen on muuttunut. ”Huomaan, että kuluttajat ovat vähemmän impulsiivisia. He ostavat mitä tarvitsevat ja tietävät mitä haluavat. Vielä viisi vuotta sitten kuluttajat ostivat sitä, mikä oli tarjouksessa, nyt vaaditaan laatua. Se on hyvä asia laadukkaammille brändeille.”

Yrityksen ei tarvinnut erikseen varata tuotteita Kiinan varastolle, sillä merkittävä yrityksen tuotteista valmistetaan maassa. Sinkkujen päivän poikkeuksellinen myyntipiikki vei kuitenkin Xuen itsensä varastolle auttamaan, minkä lisäksi kampanjasta vastaava tiimi työskenteli pitkää päivää.

“Tiimimme työskenteli läpi yön. Meillä on todella hyvä tiimi, joka tietää miten kampanjat suunnitellaan ja toteutetaan”, Xue kiittelee.

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan osto- ja vientipäällikkö Tuuli Luoma kertoo sähköpostin välityksellä, että K-ryhmä pidättäytyy numerollisten tavoitteiden avaamisesta. K-ryhmää sinkkujen päivässä kiinnostaa erityisesti laajempi näkyvyys sekä uudet asiakkaat.

Luoman mukaan mukana sinkkujen päivässä oli koko K-ryhmän Tmall Global verkkokaupan valikoima, johon lisättiin tänä vuonna uusia tuotteita.

Tänä vuonna verkkokaupan valikoimista uusina tuotteina löytyivät muun muassa Bonne-marjajuomat, kiinalaisille kuluttajille räätälöity Pirkka-hedelmämysli, Pauligin muumikahvit ja Fiskarsin sakset. Luoma viestittää, että tapahtumaan valmistauduttiin täydentämällä yhteistyökumppanin varastoa ja hiomalla mainoskampanjaa.

Viime vuonna Alibaban sinkkujen päivän myynti kasvoi 27 prosenttia, ja kyseessä oli Alibaballe hitain myynnin kasvu kymmeneen vuoteen. Sinkkujen päivän ostoskäyttäytymistä pidetään yleisesti indikaationa Kiinan kuluttajakäyttäytymisen ja sitä kautta aidosta talouden tilasta.

Alibaban antamista luvuista ei selviä, onko myynnin kasvu tullut samoista kanavista kuin viime vuonna, eli kuluttajille tarkoitetusta Tmall Globalista ja Kaakkois-Aasiassa toimivasta Lazadasta. Alibaban itsensä omistaman hongkongilaisen sanomalehden South China Morning Postin mukaan tänä vuonna mukaan lasketaan myös yritysten välisen kauppapaikan AliExpressin myynti.