Henkilöt

Laura Kukkonen 29.8.2016 07:02

Pitkää elokuvaa työstävä Mikko Kuparinen: "Ohjaajalle on hyvä ja tervettä tehdä välillä spottejakin"

Matthieu Darras
Ohjaaja Mikko Kuparisen mielestä pitkän elokuvan ja mainosspottien tekeminen täydentävät toisiaan.

Lucy Loves Storiesin kanssa sopimuksen solminut ohjaaja Mikko Kuparinen kokee, että Suomessa on edelleen haastavaa rikkoa lasikatto mainosspoteista pitkän elokuvan tekijäksi.

Ohjaaja Mikko Kuparinen työstää tällä hetkellä Nälkävuosi-elokuvaansa. Kehitysvaiheessa oleva elokuvahanke ei estä muita töitä. Kuparinen, 37, on tehnyt sopimuksen mainoselokuvia tuottavan Lucy Loves Storiesin kanssa. Sopimuksen myötä Kuparinen sitoutuu tekemään kaikki mainostyönsä kyseisen tuotantoyhtiön kanssa.

Kansainvälistä huomiota ja palkintojakin kerännyt Kuparinen ei koe ristiriitaa ei-kaupallisten projektien ja mainosfilmien ohjaamisen välillä.

"Olen koko ajan ohjannut myös spotteja silloin, kun aika sen on sallinut", Kuparinen kertoo M&M:lle.

"Pitkän elokuvan puolella prosessit ovat hyvin pitkiä. Yhden hankkeen aikajänne kokonaisuudessaan on vuosia. Mainoselokuvissa tuotantokaaret ovat pienempiä. Ohjaajalle on tosi hyvä ja tervettä, että tekee välillä niitäkin. Näen asian niin, että ne ruokkivat toinen toisiaan."

Suomessa ei Kuparisen näkemyksen mukaan ole aiemmin ollut alalla tapana työskennellä sekä pitkän elokuvan että mainosprojektien parissa. Muissa Pohjoismaissa molempien kenttien hallitseminen on yleisempää.

"Jos on aloittanut puhtaasti tekemällä mainoselokuvia, niin on olemassa lasikatto siirtyessä pitkien elokuvien puolelle verrattuna muuhun maailmaan", Kuparinen kertoo.

"Minun näkemykseni ohjaamisesta on se, että kyseessä on käsityöammatti, jonka harjoittamista kumpikin juttu on."

Mainoselokuvan tekeminen tuo myös samoja haasteita ja onnistumisen kokemuksia kuin pitkän elokuvan kokoaminen.

"Audiovisuaalinen kerronta on sitä haastavampaa, mitä vähemmän on sekunteja. Pitkä elokuva voi olla hyvä, mutta siellä on aina löysää. 30 sekunnissa ei voi olla mitään ylimääräistä", Kuparinen kuvaa.

Hänen mielestään spottien tekemisessä tärkeintä on tuotannolle asetetut tavoitteet, liittyivät ne sitten myyntiin, brändiin tai luovuuteen.

Luonnollinen jatko yhteistyölle

Kuparisen englanninkielinen elokuvadebyytti 2 yötä aamuun toi Montrealin elokuvafestivaaleilla parhaan ohjaajan palkinnon. Seuraava, Aki Ollikaisen romaaniin perustuva pitkä elokuva Nälkävuosi tulee olemaan Lucy Loves Storiesin tytäryhtiön Lucy Loves Draman ensimmäinen pitkä elokuva.

"Katsoimme, että nyt on luontevaa laajentaa yhteistyötä myös mainosspotteihin", Kuparinen kertoo.

Tuotantoyhtiön taustajoukot ovat olleet tuttuja Kupariselle jo pitkän aikaa. Toimitusjohtaja Mikko Räisäsen kanssa Kuparinen on työskennellyt aiemmin televisiotyön parissa. Tuottaja Marko Antila taas on ollut mukana 2 yötä aamuun -elokuvan teossa. Lucy Loves Draman tuottaja Oskari Huttu on Kuparisen toveri jo opiskeluajoilta.

Tänä keväänä julkistettu, Lucy Loves Storiesin Veikkaukselle tuottama Lomatonni-spotti on Kuparisen käsialaa, mutta seuraavia projekteja hän ei voi vielä paljastaa.

"Asioita on vireillä, mutta ne ovat siinä vaiheessa, etten voi sen enempää avata."

Lucy Loves Stories on perustettu puolitoista vuotta sitten. Viimeaikaisia mainostuotoksia ovat olleet muun muassa Ikean brändifilmi ja Prisman Sokkotestimies-sarja. Yhtiö palkittiin Voitto-mainoselokuvakilpailun yleisen sarjan Grand Prix'lla tänä keväänä.

Muita Lucy Loves Storiesin ohjaajia ovat Rane Tiukkanen, Nalle Sjöblad, Johannes Salonen, Amir Escandari, Heidi Lindén ja Simo Liukka.