Mainostoimisto Hasan & Partners julkaisi eilen Facebook-sivuillaan päivityksen liittyen saamaansa kritiikkiin Turveinfo-kampanjasta ja puolusti työtään.

Monien silmiin osui se, että päivityksessä turvekampanja rinnastettiin lastenoikeusjärjestö Plan International ille tehtyyn työhön:

"Tällä kertaa asiakas pyysi meitä herättämään keskustelua turvetuotannon hyödyistä ja haitoista faktojen perusteella – ja kuten edellä on sanottu, me pidämme keskustelua hyvänä asiana. Samalla tavalla pyrimme herättämään keskustelua vaikkapa tyttöjen oikeuksista Plan Internationalille tekemillämme kampanjoilla."

Plan kommentoi asiaa jo Facebookissa. Järjestölle maininta tuli yllätyksenä.

plan

Plan Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen toteaa, että Hasan & Partners on myöntänyt tehneensä virheen yhdistäessään Plan Internationalin yhteistyön turvekampanjasta käytävään keskusteluun.

"Hasan on käyttänyt meitä monta kertaa referenssinä, olemme tehneet hienoa työtä heidän kanssaan vuosia. Tämä oli nyt sellainen tilanne, missä se ei ollut paikallaan. Emme olleet missään tapauksessa tyytyväisiä siihen", Heinänen kertoo M&M:lle.

"Emme ole tästä iloisia, mutta keskustelemme asiasta ja he ovat pahoitelleet meille asiaa ihan aidosti."

Heinäsen mukaan keskustelu asiasta jatkuu kasvotusten ensi viikolla. Yhteistyön suhteen ei ole tehty muutospäätöksiä.

"Edellytämme aina yhteistyökumppaneiltamme vastuullisuutta ja eettisyyttä. Totta kai tämän tyyliset asiat voivat vaikuttaa. Vaihdoimme aikanaan esimerkiksi Mehiläisestä Diacoriin silloin, kun Mehiläisestä paljastui veroparatiisikytköksiä. Vaikka Mehiläisen toiminta meihin päin oli vastuullista ja eettistä, niin tällainen paljastus vaikutti asiaan", Heinänen arvioi.

Heinäsen mukaan mainostoimistokumppanuutta olisi joka tapauksessa arvioitu tänä keväänä.

"Aiomme kevään aikana miettiä, mihin ja millaista mainostoimistoa tarvitsemme ja jatkammeko Hasanin kanssa. En tässä vaiheessa osaa arvioida, tuleeko tämä tapaus sinällään vaikuttamaan asiaan", Heinänen kertoo.

Heinänen muistuttaa, että yhteistyökuvioiden vastuullisuuden pohtiminen ei varsinkaan suurten toimijoiden kanssa ole aina helppoa.

"Jos ostamme palveluita joltain isolta toimijalta, kuten vaikka mainostoimistolta, olisi hankalaa käydä läpi jokainen toimiston asiakas."