Hyväntekeväisyysjärjestö Plan International Suomi on pyytänyt anteeksi 12-vuotiaan äitiysvaatteet -kampanjaansa. Anteeksipyyntöä vaadittiin verkkoon perustetulla vetoomuksella, jonka takana oli SahWira Africa International -järjestö. Sen toiminnanjohtaja, Åbo Akademissa työskentelevä tohtori Faith Mkwesha kritisoi kampanjaa ja sen saamia palkintoja julkisuudessa.

Vetoomuksen allekirjoitti yli 2000 ihmistä. Se sai aikaan keskustelua myös esimerkiksi Sambiassa.

Mkwesha kertoi M&M:n (numero 10 / 2018) haastattelussa, että hänen mielestään Planin äitiysvaatekampanja ylläpitää stereotypioita mustista naisista hyperseksuaalisina ihmisinä ja uusintaa kolonialistista maailmankuvaa.

Planin kampanja kesti kolme viikkoa elokuussa 2017. Siinä esiintyi sambialainen lapsiäiti.

"Ymmärrämme kampanjan herättämän kritiikin ja pahoittelemme, että kampanjamme on osittain ollut loukkaava", Plan International Suomi toteaa viimeviikkoisessa lausunnossaan. Järjestö kertoo arvostavansa saamaansa palautetta, jolla on suuri rooli sen työn jatkuvassa kehittämisessä.

"Teiniäitiyskampanjamme loppui Suomessa viime vuonna, ja tulevien kampanjoidemme suunnittelussa otamme saamamme palautteen huomioon. Kielteisen palautteen huomioiden emme myöskään ota vastaan kampanjasta uusia palkintoja", järjestö kirjoittaa.

Kampanja palkittiin tänä keväänä jo esimerkiksi Effie-, Vuoden huiput – ja AdProfit -pysteillä. Kampanjan suunnitteli Hasan & Partners.

Plan toteaa lausunnossaan teiniäitiyden olevan arkipäivää miljoonille lapsille. Heistä tulee äitejä, kun he ovat vielä itse lapsia. Arviolta seitsemän miljoonaa tyttöä ympäri maailman tulee äidiksi alle 18-vuotiaana ja heistä kaksi miljoonaa saa lapsensa ennen viidettätoista syntymäpäiväänsä. Planin mukaan Sambiassa yksi kolmesta tytöstä saa lapsen alle 18-vuotiaana.

"Uskomme vakaasti, että tyttöjen on voitava nauttia oikeuksistaan ja hyödyntää kaikkia kykyjään", Planin lausunnossa sanotaan.

Toukokuun lopussa Planin Suomen-pääsihteeri Ossi Heinonen totesi vastauskirjeessään, että Plan ei aio pyytää "nyt tai tulevaisuudessa anteeksi perustehtävänsä toteuttamista, johon myös nyt keskustelun kohteena oleva kampanja kuuluu. Planin tehtävä on herättää tietoisuutta vaikeista aiheista ja muuttaa tämä tietoisuus tueksi toiminnalle, jota yhteisöt ohjelmassamme joka päivä tekevät."