Kampanjat

Laura Kukkonen 12.12.2018 14:21

Plan tekee lasten lahjojen sukupuolistereotypiat näkyväksi – "Erot ovat vieläkin olemassa"

Plan
Tyttöjen ja poikien mediaanilelut koostuvat sukupuolille stereotyyppisistä leluista ja lahjoista.

Lastenoikeusjärjestö Plan selvitti, että tytöille ostetaan usein satukirjoja ja pehmoleluja, kun taas pojille hankitaan useammin autoja ja faktapohjaisia kirjoja.

Sukupuoliroolit ja -stereotypiat ovat tiukassa niin elämässä kuin mainonnassa.

Viime päivinä some-kansaa on esimerkiksi hämmentänyt Telia Finlandin mainonta. Telian mainoksissa on kehotettu hankkimaan "pojalle pelikonsoli". Monet Twitter-käyttäjät ovat kysyneet, miksi näin on. Eikö pelaaminen ole sopivaa muille kuin poikalapsille?

Telia on kertonut, että mainoksen ideana oli antaa lahjaideoita perheenjäsenille. Juuri pelikonsolin kohdentaminen juuri pojille toisintaa kuitenkin perinteistä ajatusta poikien ja tyttöjen rooleista ja leikeistä.

Samaan teemaan on tarttunut Plan International Suomi. Lastenoikeusjärjestö selvitti, näkyykö stereotyyppinen sukupuolijako aikuisten lahjavalinnoissa lapsille. Vastaus on: kyllä näkyy.

Norstat toteutti selvityksen, jossa se Planin toimeksiannosta haastatteli yli 500 suomalaista. Kyselyn mukaan pojille ostetaan useammin toiminnallisia tai teknisiä leluja ja tytöille hoivaan tai taiteisiin liittyviä leluja. Tytöille suosituin väri lahjoissa oli pinkki ja pojille sininen.

Kyselyn mukaan yli puolet aikuisista vastaajista osti tytöille erilaisia pehmoleluja, 37 prosenttia taide- ja askartelutarvikkeita ja 36 prosenttia satukirjoja. Yli puolet aikuisista kertoi ostaneensa pojille kirjoja, joista 26 prosenttia oli faktapohjaisia. Aikuisista 43 prosenttia osti pojille Lego-palikoita ja 41 prosenttia autoja.

"On tärkeää huomata, että erot ovat vieläkin olemassa. Esimerkiksi pojille ostetaan huomattavasti enemmän fakta-aiheisia kirjoja ja tytöille satukirjoja. Kirjat ohjaavat lasten ajattelua, ja siksi lapsen olisi tärkeää saada tutustua monipuolisesti eri kirjoihin", Plan International Suomen asiantuntija Mari Luosujärvi sanoo tiedotteessa.

Kyselyssä ilmeni, että ajatukset ja todellisuuden toiminta eivät kohtaa. Vastaajista 86 prosenttia voisi ajatella ostavansa tytölle lahjaksi auton. Vain kuusi prosenttia heistä todella teki näin vuoden aikana.

Luosujärven mukaan tytöille kuitenkin sallitaan enemmän vaihtoehtoja ilmaista itseään leikin kautta. Poikien rooli voi olla rajoitetumpi.

"Mielenkiintoista on, että miehistä 80 prosenttia voisi ajatella ostavansa tytölle auton, samalla kun 85 prosenttia ei voisi kuvitella ostavansa pojalle prinsessa-asua. Vaikuttaisi siis siltä, että miesten on helpompi ostaa tytöille stereotypioita rikkova lahja kuin pojille", Luosujärvi kertoo.

Kyselyn tulosten pohjalta on luotu tyttöjen ja poikien mediaanilelut. Niiden tarkoituksena on ravistella perinteisiä sukupuolittuneita käsityksiä eri sukupuolten edustajille soveltuvista leluista. Tyttöjen mediaanilelu on Pinkie Teapot Glitterfriend, jossa suurimpina näkyvät pehmolelu, nukke, satukirja ja askartelutarvikkeet. Poikien lelun nimi on Dinotruck Ninjacity Mashx. Tässä mediaanilelussa esille nousevat muun muassa auto, Lego-palikat ja tietokirja.

Osana kampanjaansa Plan on julkistanut myös Lahja tytölle -verkkosivuston, jonka kautta voi lahjoittaa rahaa tyttöjen koulutusta edistävään työhön. Tyttöjen ja naisten kouluttaminen ja sen mahdollistaminen vähentää sukupuolten välistä epätasa-arvoa.

Planin markkinoinnin kumppanina toimii Hasan & Partners, joka vastaa myös palkitun Sheboard-kampanjan suunnittelusta.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?