Monimuotoisuus

Sanna Pekkonen 30.5.2018 10:18

Planin palkitun kampanjan kriitikot haluavat järjestöltä julkisen anteeksipyynnön – vetoomuksessa yli tuhat allekirjoitusta

Kuvakaappaus
Kuvakaappaus SahWiran aloittaman vetoomuksen sivuilta.

Planin Ossi Heinäsen mukaan järjestö ei aio pyytää anteeksi perustehtävänsä toteuttamista.

Hyväntekeväisyysjärjestö Planilta vaaditaan julkista anteeksipyyntöä 12-vuotiaan äitiysvaatteet -kampanjasta verkkoon perustetulla vetoomuksella. Viikonloppuna aloitetun vetoomuksen oli keskiviikkoaamuun mennessä allekirjoittanut verkossa yli 1 300 henkilöä.

Vetoomuksen takana on SahWira Africa International -järjestö, jonka toiminnanjohtaja, Åbo Akademissa työskentelevä tohtori Faith Mkwesha on kritisoinut viime viikkoina Planin palkittua 12-vuotiaan äitiysvaatteet -kampanjaa ja sen saamia palkintoja julkisuudessa.

Mkwesha kertoi M&M:n (numero 10/2018) haastattelussa, että hänen mielestään Planin äitiysvaatekampanja ylläpitää stereotypioita mustista naisista hyperseksuaalisena ihmisinä ja uusintaa kolonialistista maailmankuvaa.

”Sivistyneet suomalaiset lähtevät villiin Sambiaan pukemaan paikallisen tytön”, Mkwesha kuvaili asetelmaa lehdessä.

Anteeksipyynnön lisäksi tuoreessa vetoomuksessa vaaditaan Plania palauttamaan äitiysvaatekampanjan saamat palkinnot sekä maksamaan kampanjassa esiintyneelle tytölle korvaus. Vetoomuksen mukaan palkintojen palauttaminen näyttäisi esimerkkiä rasismin, seksismin ja stereotyyppisen kuvaston ehkäisemiseksi mainonnassa.

Kampanjan videomateriaalia poistettiin levityksestä

SahWira on antanut jo aiemmin toukokuussa yhden vetoomuksen Planille, johon Planin Suomen-pääsihteeri Ossi Heinänen vastasi viime viikolla.

Vastauskirjeessä Heinänen toteaa, että kampanjassa olisi voitu tuoda vielä vahvemmin esiin kampanjaan sisältynyttä kritiikkiä länsimaista mainos- ja muotikuvastoa kohtaan.

Heinänen myös myöntää, että kampanjan making of -videossa kampanjakasvona ollut tyttö ei ollut riittävän aktiivisessa roolissa ja että kyseisestä videosta oli tulkittavissa asetelma valkoisista pelastajista Afrikassa. Heinäsen mukaan nämä videot on nyt poistettu verkosta.

Vastauksessaan Heinänen kiistää, että kampanja olisi rasistinen tai vahvistaisi mielikuvaa afrikkalaisista naisista ja miehistä seksualisoituina hahmoina. Heinänen kirjoittaa Planin kunnioittavan kaikkia mielipiteitä ja olevan valmis keskustelemaan kriitikkojensa kanssa.

Vastauskirjeen lopussa Heinänen toteaa, ettei Plan aio pyytää nyt tai tulevaisuudessa anteeksi kampanjaa tai tehtävänsä toteuttamista.

"Emme kuitenkaan nyt, emmekä jatkossa, tule pyytämään anteeksi perustehtävämme toteuttamista, johon myös nyt keskustelun kohteena oleva kampanja kuuluu. Planin tehtävä on herättää tietoisuutta vaikeista aiheista ja muuttaa tämä tietoisuus tueksi toiminnalle, jota yhteisöt ohjelmamaissamme joka päivä tekevät. Meillä ei ole varaa vaieta. Jos emme saa aikaan tuloksia, laskun maksavat viime kädessä ne, joita pyrimme toiminnallamme auttamaan, eli maailman heikoimmassa asemassa olevat tytöt", Heinänen kirjoittaa.

"Emme halunneet tehdä tästä näin isoa"

Mkwesha kertoo, että nimien kerääminen uuteen vetoomukseen aloitettiin, kun Plan kieltäytyi anteeksipyynnöstä.

"He eivät näytä ymmärtävän, mikä kampanjassa on vialla ja miksi ihmiset ovat vihaisia", Mkwesha sanoo.

Mkwesha halusi aloittaa uuden vetoomuksen näyttääkseen, kuinka moni ihminen on tyytymätön Planin toimintaan. Alun perin Mkweshan tavoitteena oli saada vetoomukseen tuhat nimeä, ja tuo tavoite ylitettiin jo parissa päivässä.

Mkweshan mukaan kansainväliselle sivustolle perustettu vetoomus on saanut tukea esimerkiksi Ruotsista ja Alankomaista sekä Sambiasta, minne myös Planin kampanja sijoittui.

"Emme olisi halunneet tehdä tästä näin isoa asiaa. Afrikkalaiseen ajatusmaailmaan kuuluu, että asiat hoidetaan oman perheen kesken. Mutta jos se ei toimi, on asia vietävä julkiseksi", Mkwesha sanoo.

Plan suunnittelee keskustelutilaisuutta

Miksei Plan pyydä kampanjaa anteeksi? Pääsihteeri Ossi Heinänen toistaa M&M:n haastattelussa saman viestin kuin kirjeessä:

"Meillä on velvollisuus ja vastuu nostaa globaaleja ongelmia esiin. Teiniraskaudet ovat globaali tyttöjen oikeuksiin liittyvä ongelma. On tärkeää, että voimme nostaa sen asian keskusteluun", Heinänen sanoo.

Heinänen myöntää, ettei kampanjaa tehtäessä ollut huomioitu, millaisia tunnereaktioita kampanja voi aiheuttaa Suomessa asuville rodullistetuille ihmisille.

”Saamamme kritiikin mukaan kampanja on aiheuttanut myös negatiivisia tunnereaktioita, mistä olemme pahoillamme. Vaikka emme ajattele, että kampanja olisi rasistinen tai seksistinen, emme vähättele sitä, että joku niin ajattelee tai kokee", Heinänen sanoo.

Tuoreessa vetoomuksessa kampanjaa kritisoidaan myös lapsityövoiman käytöstä. Heinänen pitää väitteitä perättöminä.

"Kampanjassa esiintyvä Fridah asuu Planin tukemassa yhteisössä. Planin kansainvälisiin toimintaperiaatteisiin kuuluu, että tuemme koko yhteisöä emmekä yhtä lasta tai perhettä. Tuen antaminen vain yhdelle perheelle olisi epäeettistä", Heinänen sanoo.

Plan on kriitikoilleen antamissaan vastauksissa kertonut, että kampanjassa esiintyvä Fridah ja hänen lapsensa ovat saaneet Planilta tukea raskausaikana ja sen jälkeen.

Yksi tuoreen vetoomuksen vaatimus on palkintojen palauttaminen. Hasan & Partnersin suunnittelema kampanja on palkittu tänä keväänä jo esimerkiksi Effie-, Vuoden huiput - ja AdProfit-pysteillä.

Heinänen muistuttaa, ettei Planin kampanjoita tehdä mainosalan palkintojen takia.

"Mainosalan palkinnot ovat meille toisarvoisia. Toki se kertoo siitä, että kampanja on nähty mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisten näkökulmasta onnistuneena. Meitä kiinnostaa, herättääkö kampanja keskustelua ja tuottaako se toivotut tulokset. Emme missään nimessä tee kampanjoita palkintojen takia."

Heinänen kertoo, että Plan suunnittelee keskustelutilaisuuden järjestämistä kehitysyhteistyöjärjestöjen kuvastosta ensi viikolla. Heinäsen mukaan Plan haluaisi koota yhteen niin äitiysvaatekampanjan kriitikoita kuin tutkijoita keskustelemaan mainoskuvastojen representaatioista.

"Olemme miettineet, miten käsittelisimme asiaa laajemmin ja veisimme keskustelua eteenpäin", Heinänen kertoo.

Mkweshan mukaan edellytykset keskustelulle Planin kanssa ovat olemassa vasta, kun Plan on pyytänyt kampanjaa anteeksi ja palauttanut saamansa palkinnot.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö