Cannes Lions

Laura Kukkonen 21.6.2018 10:38 päivitetty 31.12.2018 18:14

Planin Sheboardin tekijät: "Meillä on hyvät näytöt siitä, että työllä on iso vaikutus"

Pekka Mustonen
Cannes Lions -festivaali järjestetään Ranskan Cannesissa.

Planin Sheboard-kampanja pokkasi Cannes Lionsin shortlist-paikat Glass- ja PR-kategorioissa. Luova suunnittelija Katariina Harteela ja Planin Eva Anttila kertovat videolla, miksi työn pitäisi saada kansainvälistä tunnustusta.

Plan Suomen Eva Anttila uskoo, että Sheboard-työllä on kaikki mahdollisuudet pärjätä Cannes Lionsissa.

"Meidän mielestämme sen pitäisi tulla tunnustetuksi täällä sen takia, että se on oikeasti sellainen työ, joka voi vaikuttaa moneen globaalilla tasolla - ja onkin jo vaikuttanut. Meillä on hyvät näytöt siitä, että sillä on iso vaikutus", Anttila kertoo.

Planin mainonnan kumppanina myös Sheboardin yhteydessä toimii Hasan & Partners, jonka luova suunnittelija Katariina Harteela presentoi työn yhdessä Anttilan kanssa Glass-tuomaristolle paikan päällä Cannesissa.

"Yksi tuomareista halusi kiittää meitä. Hän kertoi, että hänellä on kaksi tytärtä. Sheboardista kuullessaan hän tajusi sen, että hänen on muutettava tapaa, jolla hän puhuu omista tyttäristään", Harteela kertoo.

Kun Sheboard-sovelluksen ladannut alkaa kirjoittaa mihin tahansa älypuhelimen sovellukseen esimerkiksi lausetta tytöt ovat, Sheboard ehdottaa voimaannuttavia sanoja ja lauseita. Sheboard-yhteistyössä on ollut mukana myös Into-Digital. Yhteistyössä Samsungin kanssa kehitetty puhelimen näppäimistö hyödyntää ennakoivaa tekstinsyöttöä ja ohjaa tällä tavoin käyttäjää käyttämään monipuolisempia sanoja tytöistä puhuttaessa.

Harteela kisasi myös Cannes Young Lions -kilpailun Print-kategoriassa yhdessä Vesa Markonsaaren kanssa. Kisaparin koitos päättyi ilman palkintosijoja.