Citymarket siirtää mittavan mainostilinsä Publicis Marchén vastuulle.

- Kyse on strategisen tason linjauksesta Ruokakeskon ja Publicis-konsernin välillä, jonka perusteella päädyimme Citymarketin osalta yhteistyöhön Publicis Marchén kanssa, sanoo markkinointipäällikkö Ari Rissanen. Vielä vuosi sitten Rissanen seisoi Citymarketin ex-toimiston Brand Sellers DDNB:n takana, kun MK-mainoksen muuttuminen Publicis Marchéksi uutisoitiin (M&M 33/2000).

Mainostilin siirtoa nopeutti se, että DDB Brand Sellersin CM-tilin luova tiimi vaihtoi toimistoa. Copy Pia af Hällström ja AD Timo Hämäläinen siirtyivät Ogilvy & Matherin palvelukseen. Ari Rissanen korostaa kuitenkin, että päätös strategisesta kumppanuudesta oli jo olemassa.

- Publicis-konsernin vahvat kansainväliset näytöt ovat meille tärkeitä. Publicis tekee maailmalla muun muassa Carrefourin ja Wal-Martin mainontaa.

Prismojen kimppuun

Vajaan yhdeksän prosentin osuuden päivittäistavarakaupasta kahmivat Citymarketit haluavat valloittaa hypermarkettien ykköspaikan, joka nyt on S-ryhmän Prismoilla lähes 10 prosentin osuudella.

Citymarket-ketju aikoo avata runsaan vuoden sisällä viisi uutta myymälää nykyisten 42:n jatkoksi.

Gallup-Mainostiedon mukaan Citymarketin markkamääräinen mainonta väheni ensimmäisellä vuosipuoliskolla lähes neljänneksen 50 miljoonaan markkaan. Meneillään olevien 30-vuotisjuhlien ja joulumyynnin imussa loppuvuosi lupailee taas CM-mainonnan kasvua.

Citymarket-tili tuonee mainostoimistoon myyntikatteeseen 3,5-5 miljoonan markan kaunistuksen. CM:n päivittäinen tarjousilmoittelu syntyy Tampereella Keskon alaisuudessa.

Puolen vuoden mylly

Kevättalvella aloittaneen toimitusjohtaja Jari-Pekka Rautamaan johdolla toteutettu henkilökunnan saneeraus lujittaa Rissasen luottamusta uuteen, MK-mainoksen perinnöstä irtautuneeseen toimistoon (M&M 19/2001).

- He ovat rekrytoineet ihmisiä, jotka haluavat ja joilla on ammattitaitoa tehdä kaupan mainontaa, sanoo Rissanen. Publicis Marchén runsaasta 40 hengestä kaksi kolmasosaa joutui kierrätykseen.

Ruoholahden HTC Ninan hulppeiden tilojen lisäksi uudistunut Publicis Marché on saanut myös muita uusia asiakkaita. Citymarketin ohella pää on auki ravintola Palaceen, Munakuntaan ja KK-Marketin kanta-asiakasmarkkinointiin, jonka ilmoittelu syntyy Publicis Daily -yksikössä.

Kuulostaa Kesko-vetoiselta, onko se toimistolle kunnia-asia?

- Pääsemme miettimään Ruokakeskon ylimmän johdon kanssa yhteistoiminta-alueita ja Publicis-ryhmän mahdollisuuksia lisäarvon tuottamiseen, Rautamaa perustelee.

Nuorilla leijonilla näytön paikka

Kasvuhakuinen Publicis Marché on budjetoinut myyntikatetta kuluvalle vuodelle 22,5 miljoonaa markkaa. Ensi vuonna lukuun on haussa 10-15 prosentin kasvu. Rautamaa luottaa joukkonsa motivaatioon.

- Olen todella tyytyväinen tähän jengiin. Emme rakenna suunnittelua vanhojen tekijöiden varaan, vaan nuorien nälkäisten, joista koulutamme Marchén näköisiä, Rautamaa sanoo.

Toimiston missiona on yhdistää kuluttaja, kauppa ja brandi tekemällä luovaa, mutta kaupallisesti myyvää mainontaa. Asiakkuuksia lähestytään useimmiten kaupan näkökulmasta.

- Pyrimme rakentamaan asiakkaan ja merkkien välille kestävän siteen. Ymmärrämme kaupan ja jakelutien roolin tässä kokonaisuudessa, Rautamaa väittää.