Media

Laura Kukkonen 28.9.2018 13:17

Podcast-markkinaan on tulossa kasvua – suomalaisten kuuntelu painottuu iltaan

Colourbox

Erilaisia äänitallennesisältöjä eli podcasteja kuuntelee kuukausittain miljoona suomalaista.

Yhdysvalloissa podcast-mainonta paisuu, ja suomalaisetkin ovat pääsemässä äänitallenteiden kasvun vauhtiin.

RadioMedia on selityttänyt, kuunteleeko kukaan. Tulokset ovat lupaavia. Suomalaisista yli 15-vuotiaista podcastien parissa viettää aikaansa 29 prosenttia suomalaisista.

Kuuntelun prime time sijoittuu iltaan. Tyypillisin kuunteluaika on kello 18–22.

Podcast-selvitys

RadioMedian selvityksessä haastateltiin 1 081 15–64 -vuotiasta, joita on Suomessa noin 3,5 miljoonaa.

Tarkemmin podcastien kuuntelua selvitettiin henkilöiltä, jotka olivat kuunnelleet podcasteja 6 viime kuukauden aikana. Näitä henkilöitä oli vastanneista 462.

Selvitys toteutettiin online-kyselynä Norstatin paneelissa.

Selvityksen toteutti Norstat RadioMedian toimeksiannosta elo-syyskuussa 2018.

Eniten podcasteja kuuntelevat nuoret. Alle 30-vuotiaista liki 40 prosenttia on viettänyt aikaa podcastin parissa kuluneen kuukauden aikana. Sen sijaan keski-ikäiset kuuntelevat äänitallenteita pisimmän aikaa. Vastaajista 45–54-vuotiaat kuuntelevat pordcasteja viikoittain hieman yli 1,5 tuntia.

Keskimäärin podcastien kuunteluaika on noin 82 minuuttia viikossa.

Iso osa podcastien kuuntelusta tapahtuu joko kotitöiden, autolla matkustamisen, töiden, opiskelun tai liikunnan harrastamisen ohessa. Kolmannes vastaajista ilmoittaa keskittyvänsä ainoastaan podcastiin sitä kuunnellessan.

Äänitallenteiden kuuntelun taustalla on useimmiten halu viihtyä ja rentoutua kiinnostavien sisältöjen parissa. Lisäksi podcasteista halutaan oppia uutta. Kuuntelijat myös uskovat, että podcast-sisällöt pitävät heidät ajan tasalla.

Selvityksen mukaan podcast-kuuntelu on kasvussa. Vastaajista neljännes aikoo kuunnella podcasteja tulevaisuudessa nykyistä enemmän.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö