Yhdysvalloissa podcast-mainonta paisuu, ja suomalaisetkin ovat pääsemässä äänitallenteiden kasvun vauhtiin.

RadioMedia on selityttänyt, kuunteleeko kukaan. Tulokset ovat lupaavia. Suomalaisista yli 15-vuotiaista podcastien parissa viettää aikaansa 29 prosenttia suomalaisista.

Kuuntelun prime time sijoittuu iltaan. Tyypillisin kuunteluaika on kello 18–22. sel

Eniten podcasteja kuuntelevat nuoret. Alle 30-vuotiaista liki 40 prosenttia on viettänyt aikaa podcastin parissa kuluneen kuukauden aikana. Sen sijaan keski-ikäiset kuuntelevat äänitallenteita pisimmän aikaa. Vastaajista 45–54-vuotiaat kuuntelevat pordcasteja viikoittain hieman yli 1,5 tuntia.

Keskimäärin podcastien kuunteluaika on noin 82 minuuttia viikossa.

Iso osa podcastien kuuntelusta tapahtuu joko kotitöiden, autolla matkustamisen, töiden, opiskelun tai liikunnan harrastamisen ohessa. Kolmannes vastaajista ilmoittaa keskittyvänsä ainoastaan podcastiin sitä kuunnellessan.

Äänitallenteiden kuuntelun taustalla on useimmiten halu viihtyä ja rentoutua kiinnostavien sisältöjen parissa. Lisäksi podcasteista halutaan oppia uutta. Kuuntelijat myös uskovat, että podcast-sisällöt pitävät heidät ajan tasalla.

Selvityksen mukaan podcast-kuuntelu on kasvussa. Vastaajista neljännes aikoo kuunnella podcasteja tulevaisuudessa nykyistä enemmän.