Kun yritys haluaa perehdyttää asiakkaansa tiettyyn aiheeseen juurta jaksaen, yksi parhaimmista formaateista on podcast.

Teleoperaattori DNA on tehnyt yritysasiakkailleen tarkoitettuja 20–40 minuutin mittaisia podcasteja neljän vuoden ajan. Yhtiön b-to-b-markkinoinnin johtajan Elina Mansnerin mukaan yli puolet kuuntelijoista jatkaa yli jaksojen puolenvälin, ja se on hänen mukaansa hyvin podcastien kohderyhmältä eli kiireisiltä liike-elämän päättäjiltä.

Jakson saama kuulijamäärä vaihtelee muutamista sadoista reiluun tuhanteen.

"Kuten muutkin sisältömarkkinoinnin formaatit, tästä on hyötyä kuulijalle. Podcasteissa ei tuoda DNA:ta erityisesti esille, toki se siinä mainitaan. Tarkoituksemme on tarjoilla näkökulmia ulkoisten asiantuntijoiden kautta. Toivottavasti kuulijat osaavat linkittää sen, miten DNA linkittyy sisältöön."

Podcasteissa on käsitelty DNA:n toimialaan liittyviä aiheita, esimerkiksi digitalisaatiota ja työelämän muutosta. Mansner kertoo, että podcasteihin on haettu asiantuntijoita mukaan laajalla skaalalla.

Koska DNA:n teettämät podcastit ovat suunnattu yritysasiakkaille, Mansner suhtautuu ohjelmiin brändinrakennustyökaluina.

"Tarkoitus on varmistaa, että DNA pääsee yritysten harkintalistalle. Podcasteissa ei ole suoraan ohjausta tai linkkiä tilauslomakkeeseen. Haluamme olla mielessä, kun yritysjohtajat miettivät esimerkiksi IoT-ratkaisuja", Mansner sanoo.

Podcast on markkinointimuotona vielä tuntematon mainostajille. Sanoman radioiden mainosratkaisuista ja kaupallistamisesta vastaava johtaja Kasper Kahila arvioi, että mediatoimistot ovat vasta viime aikoina alkaneet kysellä podcastien perään.

"Parhaiten podcast-mainonta toimii, kun sitä ostetaan muun mainonnan lisäksi. Suplan preroll-mainontaa myydään muun radiomainonnan kylkeen."

Podcasteissa mainostaminen on tuonut vaikuttajamarkkinointiin mukaan taktisen, suoraan ostoon kehottavan elementin, toteaa vaikuttajamarkkinointitoimisto Asennemedian strategi Noora Kunttu. Hänen mukaansa preroll- ja midroll-mainokset istuvat podcast-maailmaan luonnollisesti.

"Blogipuolelta on puuttunut selkeä keino ostokehotukselle. Esimerkiksi blogeissa se on ollut enemmän sellaista suosittelua ja omien kokemusten jakamista, mutta podcast-puolella voidaan tehdä selkeä toiminnallinen mainoskatko", Kunttu sanoo.

Lue koko artikkeli Markkinointi & Mainonnasta 5/2019.