Koronakriisin taloudelliset vaikutukset ovat vasta alussa, mutta suomalaisen luovan alan yritykset ovat päättäneet taistella. Erilaisia yhteistyöhankkeita on julkaistu monia: Sisumarket on palveluiden kauppapaikka pienyrityksille ja Kotona kotimaista -kampanja puolestaan nimensä mukaisesti nostaa esiin suomalaisia tuotteita.

Myös huonekaluvalmistaja Hakola liittyy joukkoon. Viime viikon lopulla Hakola avasi verkkokauppansa koronakriisistä kärsineille kotimaisille designyrityksille, kun korkealaatuisten designtuotteiden kauppa kivijalassa romahti kriisin takia.

“Designkaveria ei jätetä”, julisti Hakolan luova johtaja Annaleena Hakola tiedotteessa.

Hakola toteaa, että samainen hanke eli muiden valmistajien tuotteiden tuominen omaan verkkokauppaan on ollut mielessä jo pitkään. Hän on tullut tunnetuksi perinteisen, pohjalaisen perheyrityksen brändiuudistajana, jonka rohkeat ja raikkaat ajatukset ovat toteutettuina saaneet verkkokaupankin laulamaan.

Ystävät-mallisto, eli 12 eri brändin tuotteet Hakolan verkkokaupassa, tuli myyntiin viime torstaina.

”Ajattelimme ensin, että olemmeko myöhässä, kun monet muutkin ovat tehneet tällaisia. Palautetta on tullut, että mahtavaa, kun on kuratoitu mallisto”, Annaleena Hakola kertoo.

Kuratointi tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Hakola on tarkkaan valinnut, kenelle oman myyntikanavansa avaa. Hakolan verkkokauppa vastaa myynnistä, mutta valmistajien tehtaat toimittavat tavarat suoraan asiakkaille.

”Kivijalkamyynti on useimmilla suomalaisilla design-yrityksillä romahtanut totaalisesti. Oman digikanavamme tarjoaminen ystäviemme käyttöön on vähintä, mitä voimme tässä tilanteessa tehdä”, Annaleena Hakola kertoo.

Käytännössä Hakola loi muutamassa päivässä suomalaisen designin konseptikaupan omalle verkkosivulleen. Kyse on jo hyvin toimivasta kanavasta: viime vuonna Hakolan verkkokaupassa vieraili ­satojatuhansia ihmisiä.

Annaleena Hakola korostaa, että nimenomaan kotimaisuus on tärkeää. Kaikkien 12 valitun yrityksen tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa. Hakola painottaa viestiä kuluttajille: nyt kannattaa ostaa suomalaista.

”Jotkin ovat isoja yrityksiä, mutta mukana on myös muutama aloitteleva. Monet yrityksistä ovat sellaisia, joiden kanssa olemme tehneet jo yhteistyötä”, sanoo Annaleena Hakola.

Luova johtaja korostaa, että suomalaisilla valmistajilla on taustallaan kotimaisten alihankkijoiden ketju.

”Emme voi vain katsoa sivusta, miten muotoilun parissa toimivat suomalaiset pienyrittäjät, suomalainen käsityöperinne ja tuotanto pakotetaan polvilleen, saatikka että antautuisimme itse. Nyt jos koskaan on tärkeää pitää yhtä”, Hakola toteaa.

”Otimme yhteyttä kotimaisiin toimijoihin, jotka jakavat meidän kanssamme samanlaisen arvomaailman ja näin Ystävät-mallisto sai alkunsa”, hän lisää.

Ystävät-mallistossa mukana ovat Lundia, Eero Aarnio Originals, ­ Lapuan Kankurit, Peltola, Lokal, Hetkinen, Kind For Dogs, Himmee, Poiat, Made By Choice, Katriina Nuutinen ja éN Hats.

”Upeita suomalaisia brändejä”, Hakola kehuu.

Kutsu Hakolan verkkokauppaan innosti muita yrityksiä.

“Tässä éN Hatsin ystäväpiiri laajenee nyt yhdessä arvostetun Hakolan perheyrityksen kanssa, ja se on hienoa. Uutena ja kasvavana brändinä on hienoa saada tällainen käden-ojennus. Otamme täman mahdollisuuden ammattiylpeydellä vastaan”, sanoo suunnittelija Hanna Sarén.

Hakolan verkkokauppa on auki ystäväbrändeille aluksi kahden kuukauden ajan, mutta Annaleena Hakola pitää mahdollisena, että käytäntö jää pysyväksi.

”Korkealaatuinen design yhdistää meitä. Joku voi mieltää tuotteet hintaviksi, mutta kaikkia yhdistää se, että ne ovat aitojen ihmisten valmistamia, aidoista materiaalista”, Hakola sanoo.

”Haluamme, että meiltä ostetuista tuotteista tulee omistajilleen merkityksellisiä. Siinä mielessä tämä on myös vastaisku kertakäyttötuotteille.”