Luovan toimiston BSTR:n perustaja ja pääomistaja Tero Luoma kertoo M&M:lle, että toimiston pääfokus on jatkossa siinä, kuinka se voi tuottaa asiakkailleen kasvua markkinoinnin tekojen kautta.

”Kyse on brändinrakentamisen ja strategiselle pohjalle rakennetun markkinoinnin yhdistämisestä. Nykypäivänä asiakkaat ja markkinointi ylipäätään tähtäävät siihen, kuinka saada aikaan konkreettisia, mitattavia tuloksia ketterien toimintamallien kautta”, Luoma kertoo.

Yrityksen toimitusjohtajana kahdeksan vuotta toiminut Luoma luopuu samalla toimitusjohtajan pestistään. Pääomistajana jatkava Luoma keskittyy jatkossa hallitustyöskentelyyn.

Vetovastuun ottaa Pauliina Hautamäki. Hän aloittaa ensin 1.9.2020 varatoimitusjohtajana ja vuoden 2021 alusta toimitusjohtajana.

Hautamäki, 39, on paluumuuttaja ja kertoo nyt asuneensa reilut 10 vuotta Etelä-Pohjanmaalla. Seinäjoelta kotoisin oleva BSTR näyttäytyi Hautamäelle pitkään kiinnostavana työpaikkana. Puolitoista vuotta sitten hän aloitti toimiston asiakkuusjohtajana.

”Tero kertoi alkuvuodesta luopuvansa toimitusjohtajan tehtävästä. Ajattelin silloin heti, että tartun tähän ja ilmaisen kiinnostukseni. Täällä on hieno ja osaava jengi töissä. On kerrassaan loistava fiilis lähteä viemään tällaista firmaa eteenpäin”, Hautamäki kertoo M&M:lle.

Tero Luoma ehti johtaa toimistoa 12 vuotta aina sen perustamisesta lähtien. Vetäjän vaihdos oli hänen mukaansa hyvin luontevaa tehdä uuden strategian lanseeraamisen yhteydessä.

”Pauliina on asiakkuusjohtajana puolentoista vuoden aikana osoittanut, että hänellä on erinomaiset edellytykset ottaa vetovastuu yrityksestä. Uusi toimitusjohtaja aloittaa samalla uuden aikakauden BSTR:ssä. Tämä tuntui juuri oikealta ratkaisulta”, Luoma sanoo.

Brändi ei ole vain markkinoinnin työkalu

BSTR haluaa tiivistää yhteistyötä asiakkaiden kanssa entisestään. Toimisto haluaa entistä vahvemmin tuntea asiakkaan liiketoiminnan sekä sen tavoitteet.

Tältä pohjalta osapuolet linjaavat yhteistyössä markkinoinnin toimenpiteitä, joiden on oltava entistä useammin mitattavia tekoja. Nopeassa ja hektisessä ajassa yrityksen viestin läpisaaminen halutulle kohderyhmälle voi olla haastavaa, viestin pitää olla todella ihon alle menevä.

Hautamäki peräänkuuluttaa näiden lisäksi heittäytymisen kykyä, rohkeutta sekä brändin rakentamisesta lähtevää johtamismallia.

”Monella yrityksellä markkinointi tuppaa menemään siihen, että ollaan koko ajan ikään kuin mainoskatkolla”, Hautamäki toteaa.

Tällä hän tarkoittaa sitä, että markkinoiva yritys kehottaa ihmisiä vain ostamaan, vaikka aidosti vaikuttavassa markkinointiviestinnässä on päästävä brändin sisälle ja kyettävä kertomaan, miksi juuri kyseisen firman tuotteita tai palveluita kannattaa ostaa.

”Yritysten pitäisi nähdä brändi johtamisen työkaluna. Jos meillä on jokin tavoitemielikuva, mietimme yhdessä, miten se jalkautuu kaikkeen, mitä me teemme, läpi koko yrityksen liiketoiminnan”, Hautamäki sanoo.

Vuonna 2019 BSTR teki hieman reilun 1,4 miljoonan euron liikevaihdon. Toimiston myyntikate oli 1,36 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä BSTR työllistää 19 henkilöä.

Asiakkaita ovat muun muassa Hetki-salaateistaan tunnettu elintarvikeyritys Fresh Servant, Jukolan Juusto sekä Närpes Grönsaker (Närpiön Vihannes). Pääomistaja Tero Luoman ohella BSTR:n osakkaisiin lukeutuvat asiakkuusjohtaja Mari Dawe sekä Kimmo Luoma.

Vuosi 2020 on ollut lukuisille markkinointiviestinnän alan yrityksille ennennäkemättömän haastava koronaviruksen aiheuttaman pandemian ja sitä seuranneiden poikkeusolojen vuoksi. Tero Luoma kertoo, että koronatilanne ei kuitenkaan ole toistaiseksi vaikuttanut BSTR:n lukuihin.

”Meillä on paljon asiakkuuksia sellaisilta toimialoilta, joihin korona ei suoraan ole osunut. Näitä ovat esimerkiksi elintarviketeollisuuden toimijat sekä sähköyhtiöt. Näyttää siltä, että liikevaihtomme pysyy tänä vuonna samalla tasolla. Olemme vielä tällä hetkellä budjetista edellä”, Luoma sanoo.