Toimistot

Sanna Pekkonen 12.2. 09:20

Pohjoismaiset luovat toimistot perustivat yhteisen verkoston – tavoitteena houkutella lisää kansainvälisiä asiakkaita

Valdemar Mørkeberg
Jakob Stigler on Creative North -varkoston puheenjohtaja.

Creative North -verkostossa mukana olevan Bob the Robotin Karolus Viitala ja Jani Leppänen uskovat verkoston tuovan uusia kontakteja.

Pohjoismaiset markkinointiviestinnän toimistot ovat perustaneet uuden verkoston nimeltä Creative North. Sen tarkoitus on markkinoida pohjoismaista luovaa markkinointiosaamista ulkomaille, houkutella toimistoille lisää kansainvälisiä asiakkaita ja tiivistää yhteistyötä maiden välillä.

Verkoston puheenjohtaja Jakob Stigler huomauttaa, että ulkomailla Pohjoismaat nähdään usein yhtenä yksikkönä. Siksi niiden osaamistakin kannattaisi markkinoida yhdessä.

”Voisimme rakentaa pohjoismaisesta luovuudesta yhteisen narratiivin, joka hyödyttäisi kaikkia. Haluaisin nähdä, että parin vuoden päästä jokaisessa merkittävässä kilpailutuksessa on mukana pohjoismainen toimisto”, sanoo Stigler.

Creative Northissa on mukana Pohjoismaiden tunnetuimpia toimistoja, kuten ruotsalaiset Forsman & Bodenfors ja Åkestam Holst sekä tanskalainen &Co.

Jäsentoimistojen käsialaa ovat esimerkiksi viraalihiteiksi nousseet Momondon DNA Journey &Co:lta, Ruotsin matkailijayhdistyksen The Swedish Number Ingolta sekä monet Ikean mainokset.

Creative North sai alkunsa muutama vuosi sitten Cannes Lions -festivaalilla. Verkoston perusti 12 toimistoa, nyt jäseniä on 50. Ruotsin ja Tanskan lisäksi jäseniä on Suomesta, Norjasta ja Islannista.

Verkosto kokoontui tammikuussa Kööpenhaminaan kokoamaan ensimmäistä esittelyvideota, jolla pohjoismaista luovaa osaamista lähdetään markkinoimaan kansainvälisesti. Verkosto valitsee videolle jäsentoimistojensa töistä parhaiten pohjoismaista luovuutta kuvaavat toteutukset.

Suomesta Kööpenhaminassa olivat Bob the Robot Picturesin toimitusjohtaja Karolus Viitala ja Bob the Robotin strategiajohtaja Jani Leppänen. Toimisto on yksi verkoston perustajista.

”Mukana on viime vuosien suurimpien markkinointikeissien tekijöitä. Näen tämän meille kirittävänä porukkana”, Viitala sanoo.

Leppänen uskoo, että iso anti verkostossa ovat sen tuomat kontaktit.

”Olemme puhuneet, että voisimme palvella kansainvälisiä asiakkaita tiettyjen toimistojen kanssa luovina kollektiiveina”, sanoo Leppänen.

Suomesta myös Hasan & Partners ja SEK ovat mukana verkostossa.

Mitä pohjoismainen luovuus on ja mitä ruotsalaiset huipputoimistot hakevat verkostolta? Lue lisää Markkinointi & Mainonta -lehdestä 3/2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Musiikkipalvelut

20.02.2018 17:09

Spotify kaavailee uutta aluevaltausta

The Guardian ja musiikkialan julkaisut arvelevat työpaikkailmoitusten perusteella, että Spotifyssa on käynnissä kaiutinprojekti.