Noin 55 prosenttia suomalaisista on ostanut koronan johdosta netistä tuotteita, joita ei aiemmin ole ostanut verkosta. Tämä selviää digitaalisen kaupan konsulttiyhtiö Columbia Roadin yhdessä Kantarin kanssa toteuttamasta kyselytutkimuksesta. Nyt ensi kertaa ostaneista 73 prosenttia aikoo jatkaa näiden tuotteiden ostamista jatkossakin.

Tutkimukseen osallistui 1051 iältään 16–64-vuotiasta suomalaista toukokuussa.

Eniten ensi kertaa verkosta on ostettu erityisesti vaatteita ja asusteita: Lähes joka viides (19 %) vastaaja ilmoitti ostaneensa vaatteita netistä, vaikka ei aiemmin ole ostanut niitä. Suurin osa (89 %) heistä ilmoitti, että aikoo jatkaa vaatteiden ja asusteiden ostamista netistä koronan jälkeenkin. Vaatteiden verkkokaupat voivat siis olla koronan jälkeisen ajan voittajia.

“On todella merkittävää, että yli puolet suomalaisista on korona-aikana hankkinut tuotteita, joita ei ole aiemmin ostanut netistä. Vielä kiinnostavampaa on se, että heistä lähes kolme neljästä aikoo jatkaa näiden tuotteiden verkko-ostamista. Tämä on valtava – ja pysyvältä vaikuttava – harppaus suomalaiselle verkkokaupalle”, toteaa tiedotteessa Columbia Roadin Suomen-liiketoimintajohtaja Eero Martela.

“Huomioitavaa on myös se, että suhteellisen vakiintunut vaatteiden verkkokauppa on onnistunut hankkimaan eniten uusia ja pysyviä ostajia koronasta seuranneessa verkkomyynnin kasvussa”.

Vaatteiden jälkeen eniten ensi kertaa oli ostettu ruokaa (14 %), ravintola-annoksia (13 %), hygienia- ja kauneustuotteita (13 %), sekä elektroniikkaa (12 %).

Erityisesti lapsiperheet olivat ostaneet ensi kertaa netistä vaatteita sekä ruokaa ja ravintola-annoksia. Ravintoloitsijoiden kannalta kiinnostavaa on, että 61 % ravintola-annosten ensikertaostajista aikoo jatkaa niiden ostamista verkosta.

Lue myös: Asiantuntija: moni verkkokauppa voi olla ”susi jo syntyessään”– EU tekee ensi vuonna muutoksen, joka voi tulla yllätyksenä monelle kauppiaalle

Lidl sulkee suomalaisen verkkokauppansa – ”Olemme saaneet arvokasta tietoa”

Korona aiheutti ryntäyksen verkkokauppoihin – yllättävä havainto voi kertoa ilmiön arkipäiväistymisestä