Maine

Maarit Alkula 9.10. 14:30

Ponsse nousi Suomen maineikkaimmaksi yritykseksi ennätyspisteillä – listan pohjimmainen ei yllätä

Karoliina Paavilainen

Mainevertailussa pärjäävät tyypillisesti erityisen hyvin yritykset, joiden taustalla on perhe tai suku.

Metsäkoneyhtiö Ponsse on T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Suomen maineikkain yritys vuonna 2018.

Ponsse nousi kärkeen korkeammilla pisteillä kuin mikään yritys aiemmin. Supercell säilytti toisen sijansa ja kolme viime vuotta kärkipaikkaa pitänyt Kone sijoittui kolmanneksi.

Ponssen hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén toteaa Ponssen kulkeneen pitkän matkan 1970-luvun alusta, jolloin se valmisti ensimmäisen metsäkoneensa.

”Kiristyvässä kilpailussa osaavasta työvoimasta maine on merkittävässä roolissa. Hyvä maine tukee omia rekrytointejamme, mutta parantaa myös koko metsäkonealan arvostusta, jolla on omat haasteensa saada työvoimaa. Hyvä maine nostaa myös henkilökunnan kokemaa ylpeyttä työstään”, Vidgren sanoo tiedotteessa.

Ponsse sai tutkimuksen jokaisella osa-alueella erinomaisen arvosanan. Sen lisäksi, että Ponssen kokonaistulos oli ennätyksellisen hyvä, se sai ennätyspisteet myös vastuullisuudesta ja innovaatiot-osa-alueesta, jota mitataan väittämällä "on kehittyvä ja uusiutuva, toteuttaa toimintaansa kekseliäällä tavalla". Mainetta mitattiin yhteensä kahdeksalla osa-alueella: hallinto, talous, johto, innovaatiot, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus.

Kuva: Jesse Järvisalo

T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kertoo, että tyypillisesti mainevertailussa menestyvät erityisen hyvin yritykset, joiden taustalla on perhe tai suku.

"Suomalaisten on helpompi arvioida yhtiö hyvin johdetuksi ja oikein toimivaksi, kun sen taustalla on perhe. Se on ymmärrettävää, sillä jos pörssiyhtiön omistus on todella hajautunut ja päättäjinä ovat vaikka amerikkalaiset eläkeyhtiöt, on vaikea hahmottaa, kuka päätöksiä tekee."

Mielikuvat yrityksistä yleisesti parantuneet

Neljän viime vuoden aikana suomalaisten mielikuvat yrityksistä ovat parantuneet. Mielikuvien kehitystä T-Media tutkii vertailemalla arvioita samansisältöisenä pysyvästä yrityskorista.

Erityisesti kansalaisten arviot yrityksistä reiluina työnantajina ja vastuullisina toimijoina ovat vahvistuneet, ja myös yritysten taloudellisen suorituskyvyn nähdään parantuneen merkittävästi.

T-Median toimitusjohtajan Harri Leinikan mukaan yritysten maineen kohenemista selittävät sekä niiden omat ponnistelut maineensa hyväksi että suotuisa suhdanne.

“Monet yritykset ovat alkaneet mitata ja johtaa mainettaan. Tämä osaltaan selittää maineen keskimääräistä kasvua, vaikka talouden positiivinen suhdanne silittää tietä tässäkin asiassa. On helpompi olla reilu työnantaja, kun taloudellinen tilanne ei edellytä irtisanomisia.”

Terrafame maineeltaan heikoin, Kärkkäinen jakaa mielipiteet

Maineeltaan heikoimmat kolme yhtiötä ovat viime vuoden tapaan Terrafame, Caruna ja Posti.

Listoilla näkyy julkisen keskustelun vaikutus. Ruokolahti kertoo, että esimerkiksi heikoimman maineen kymmenikköön uutena tullut Kärkkäinen jakaa vastaajien mielipiteitä. Osa ihmisistä pitää sen mainetta todella heikkona, mutta toiset pitävät sitä hyvänä.

Kuva: Jesse Järvisalo

 

Luottamus&Maine-tutkimus toteutettiin kesä–heinäkuussa 2018. Sen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimukseen vastasi yli 6 600 suomalaista. Tutkittavat yhtiöt valittiin maaliskuussa 2018 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Siinä 1 154 suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä. Luottamus&Maine-tutkimusta on tehty vuodesta 2013 alkaen.