Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 17.1. 15:05 päivitetty 17.1. 15:19

Pop-ikoni Snoop Doggista tulee Klarnan osakas ja brändilähettiläs: "Meille on tärkeää, että viestimme hyvin modernilla tavalla"

Klarna
Snoop Dogg muuntautuu "Smooth Doggiksi" Klarnan kampanjan avausvideolla.

Maksupalveluyhtiö Klarna aloittaa yhteistyön rap-tähden ja popkulttuuri-ikonin Snoop Doggin kanssa.

Yhteistyöhön kuuluu vastikään lanseerattu "Get Smoooth" -kampanja, jonka myötä Snoop Doggista tulee "Smoooth Dogg" sekä samalla Klarnan osakkeenomistaja.

Snoop Doggille kampanja on osa hänen Euroopan sijoitusstrategiaansa. Snoop Dogg hankkii Klarnan osakkeita aiemmalta osakkeenomistajalta.

Calvin Broadus, joka tunnetaan paremmin nimellä Snopp Dogg, on amerikkalainen rap-artisti, tuottaja ja näyttelijä. Hänen muusikkouransa alkoi vuonna 1992, jolloin tuottaja Dr. Dre löysi hänet. Uransa aikana Snoop Dogg on myynyt yhteensä yli 37 miljoonaa albumia.

"Olen etsinyt mahdollisuutta laajentaa teknologiasijoitusportfoliotani Euroopassa. Nähtyäni, miten Klarna toimii ja haastaa status quon, uskon löytäneeni etsimäni. Olen todella innoissani yhteistyöstämme", Snoop Dogg kertoo tiedotteessa.

Kuva: Klarna

 

Klarnan globaalista markkinointiviestinnästä vastaava markkinointijohtaja David Sandström kertoo M&M:lle, että kyseessä on jatkumo Klarnan kaksi vuotta sitten lanseeraamalle Smooth-konseptile.

Smooth on englanninkielinen sana, joka merkitsee sujuvaa ja luontevaa.

"Se on itse asiassa ilmaisu, joka kuvaa sitä, miten meidän tuotteemme toimivat ja minkälaista asiakasarvoa ne tuottavat. Idea on, että kehittämämme innovaatiot antavat asiakkaille sujuvan ja vaiavttoman, siis smoothin, olon, kun he ostavat tavaroita verkossa", Sandström sanoo.

Sandstromin mukaan Klarnan ja Snoop Doggin neuvottelut yhteistyöstä alkoivat noin puoli vuotta sitten. Melko pian löytyneen yhteisen sävelen jälkeen syntyi idea, jossa "smoothina" miehenä tunnettu Snoop Dogg kruunataan "Smoooth Doggiksi".

"Olemme halunneet ryhtyä yhteistyöhön smoothin henkilön kanssa ja katsoa, voivatko hänestä tulla vielä smoothimpi, kun hän käyttää meidän tuotteitamme", kuvailee Sandström.

"Get Smoooth" -kampanja alkaa kolmella videolla. Ensimmäisessä videossa Snoop Dogg valmistautuu kruunaukseensa Smoooth Doggiksi kahden pitkäkarvaisen afgaaninvinttikoiran kanssa. Kruunajaisiin osallistuvat muun muassa tubettaja Jay Versace sekä Snoopin isä "Papa Snoop" eli Vernell Varnado.

Toisessa videossa Smoooth Dogg levittää kultaista pähkinävoita todella pitkälle paahtoleivälle vinttikoirien kanssa.

Kolmannella videolla Smoooth Dogg loikoilee valtavalla sängyllä vinttikoirien kanssa.

Kampanjaan sisältyvät Sandströmin mukaan käytännössä kaikki mahdolliset ostetun median kanavat, laaja PR-yhteistyö sekä Snoop Doggin sosiaalisen median kanavat ja Klarnan omat kanavat. Kampanja käynnistyy ostetun median kanavissa ensi viikon aikana.

Klarna ei Sandströmin mukaan julkista koskaan tarkkoja kampanjoiden mediabudjetteja, mutta kyse on merkittävästä panostuksesta. Kampanja on yksi Klarnan historian suurimpia.

"Meille on tärkeää, että viestimme hyvin modernilla tavalla. Emme halua jäädä huomaamatta, kuten kilpailijamme, jotka vaikuttavat usein vanhoilta, ummehtuneilta ja tylsiltä. On todella hienoa, että yksi isoimmista pop-ikoneista halusi aloittaa kumppanuuden meidän kanssamme. Yritämme yhdistää kaikki mahdolliset kanavat, mutta keskitymme erityisesti sosiaaliseen mediaan ja PR-puolelle."

Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski kertoo, että Klarnan tarkoituksena on tehdä verkkomaksamisesta yksinkertaista, turvallista ja ennen kaikkea mahdollisimman sujuvaa.

Siemiatkowskin mukaan Snoop Dogg ei ole ainoastaan rap-legenda, vaan myös menestynyt liikemies, joka on aidosti kiinnostunut teknologiasta, kaupasta ja verkkokaupasta. Siksi hän sopii mainiosti Klarnan kumppaniksi.

"Hänellä on loistava ymmärrys kuluttajista ja hän on erittäin taitava brändäyksessä ja markkinoinnissa. Yhteistyö yhden kaikkien aikojen smootheimman ihmisen kanssa avaa uusia mahdollisuuksia Klarnalle sen kasvaessa ja kehittyessä yhtiönä", Siemiatkowski sanoo.

Vuonna 2005 Tukholmassa perustettu Klarna on maksupalveluiden tarjoaja, joka on käytössä 100 000 kaupassa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Yrityksellä on 2 000 työntekijää 14 eri maassa. Klarna teki vuonna 2017 noin 4,5 miljardin Ruotsin kruunun eli noin 437,5 miljoonan euron liikevaihdon ja noin 346 kruunun eli noin 33,6 miljoonan euron nettotuloksen.

Klarnan sijoittajia ovat muun muassa Sequoia Capital, Bestseller Group, Atomico, VISA ja Permira.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö