Yrittäjä Ilkka Tiainen, taiteilijanimeltään Ike Novikoff, on tänään lanseerannut uuden nettitelevisiokanavan nimeltä Posi TV. Kyseessä on mainosrahoitteinen, positiiviseen sisältöön keskittyvä kanava.

Alun perin Posi TV oli tarkoitus lanseerata huomenna televisiokanavana antenniverkossa. Jakelusta oli sovittu Digitan kanssa, mutta koronaviruksen seurausten vuoksi kanava aloittaa ensin ainoastaan netissä.

”Mainosmarkkina on samassa tilanteessa kuin finanssikriisissä. Kun jotain kriisinomaista tapahtuu, mainoshanat lyödään ensimmäisinä kiinni. Uskomme kuitenkin, että positiivisuudelle on nyt enemmän kysyntää kuin olisi ollut vaikka viime syksynä”, Tiainen sanoo.

Hänellä on jo aiempaa kokemusta uuden liiketoiminnan aloittamisesta talouskriisin aikana. Finanssikriisin aikaan Tiainen perusti O2 Median, joka tarjosi Vitosen vuokra-autoja. Liikeideana oli myydä mainostilaa autoista, joita vuokrattiin kuluttajille viidellä eurolla päivässä.

Bisnestä aloittaessaan Tiainen ei tiennyt alasta mitään ja joutui potentiaalisen asiakkaan kanssa keskusteltuaan googlaamaan, mikä on mediatoimisto.

Autot lanseerattiin maaliskuussa 2008, ja mainoksia oli myyty lähes vuodeksi etukäteen. Sitten finanssikriisi iski ja kaikki peruttiin. Hinnoittelumallia muuttamalla yritys selviytyi taantumasta ja kasvoi. Se suunnitteli autojen mainosteippaukset itse, ja asiakkaita olivat muun muassa Samsung, Ikea, Pfizer, Fazer, Paulig, Dr. Oetker, Opel, Arla, RAY, Alepa, Sanoma ja Marli.

Muutamaa vuotta perustamisensa jälkeen O2 Media yhdistyi City Car Clubin kanssa. Tiainen päätti tehdä elämässään jotakin muuta ja ryhtyi kuvaamaan dokumenttielokuvaa, jossa etsittiin uutta suurta visiota eurooppalaiselle Y-sukupolvelle.

”Olin pienestä pitäen heilunut kameran kanssa ja liikkuva kuva kiinnosti minua. Make Europe Great Again oli massiivinen tuotanto, ainut suomalainen yksityinen dokumenttielokuva ja täysi taloudellinen katastrofi”, Tiainen sanoo.

Positiivisen television idea syntyi Piilaaksossa

Posi TV:n taustalla on idea, joka syntyi Piilaaksossa, kun Tiaisen vaimo Olga Novikova oli Stanfordin yliopistossa vierailevana tutkijana. Tiainen päätti perustaa positiivisiin uutisiin keskittyneen Good TV:n, joka tuotti mobiilisisältöä Etelä-Afrikassa. Toiminta laajeni muuallekin Afrikkaan, mutta menestystä Tiainen kuvaa vaihtelevaksi.

”Hyvät uutiset otettiin tosi hyvin vastaan, mutta emme isoista jakelusopimuksista huolimatta löytäneet vastakaikua mainostajilta.”

Vuonna 2017 perhe palasi Suomeen ja asettui Etelä-Pohjanmaalle Alavudelle, jotta lapset pääsevät käymään koulunsa Suomessa.

”Viime vuonna päätimme perustaa oman kanavan Suomeen. Tuottajana ei tienaa, joten ainoa tapa nousta arvoketjussa sellaiseen asemaan, jossa voi ansaita elannon, on omistaa jakelu”, Tiainen sanoo.

Posi TV:n brändin suunnitteli Tiaisen tuntema AD Jyrki Reinikka. Graafisesta suunnittelusta vastaa Kim Takala Luova Helsinki Oy:stä.

Sisältö koostuu aluksi viikoittain ilmestyvistä positiivisista uutisista ja tarinoista, jotka on tehty pääosin oman tiimin voimin.

”Kun syksyllä teimme ohjelmia, mietin, kannattaako maailman parhaasta maasta tehdä positiivisia uutisia, että ehkä ketään ei Suomessa kiinnostaisi, kun asiat ovat muutenkin niin hyvin. Nyt taas tuntuu siltä, että ehkä sille kuitenkin on kysyntää”, Tiainen sanoo.

Hän kuitenkin uskoo, että positiivisuudelle on kysyntää myös poikkeuksellisen ajan jälkeen. Tiainen uskoo myös saavansa mukaan mainostajia. Kanavan ensimmäinen mainostaja on Juureva-juureslevitettään mainostava Alavuden Öljynpuristamo Oy.

Posi TV:n ensimmäisiin sisältöihin kuuluu esimerkiksi alavutelaisista kissanpelastajista kertova ohjelma.

”Sisältö on sellaista, mitä itsekin haluaisin katsoa. Aloitimme kissanpelastajilla, koska kissavideot ovat internetin katsotuimpia videoita”, Tiainen sanoo.

Ohjelmasarjoja on tulossa muun muassa markkinoinnista ja suomalaisesta villiruoasta.

”Markkinointiohjelmassa pohditaan, voiko markkinoinnilla tehdä hyvää. Haastateltavina ovat muun muassa TBWA:n Jyrki Poutanen ja Mirumin Tommi-Juhani Jokinen.”

Ohjelmistoon on tulossa myös Make Europe Great Again -dokumentti ja Good TV:tä varten kuvattuja hyviä uutisia Etelä-Afrikasta.

Suunniteltu kampanja ei sopinut muuttuneeseen tilanteeseen

Posi TV:n lanseeraaminen oli alun perin tarkoitus tehdä näyttävästi kampanjalla, joka oli nimetty Negatiivisuuden hautajaisiksi. Se ei kuitenkaan sopinutkaan koronaviruksen synkentämään tilanteeseen.

”Siinä olisi ollut hautajaiskulkue ja arkku, mutta sitä ei nyt tehdä. Koetamme olla luovia ja markkinoida muilla tavoin”, Tiainen sanoo.

Myös odotukset liiketoiminnan käynnistymistä kohtaan ovat muuttuneet.

”Teemme töitä sen eteen, että pystymme elämään tällä. Tilanne on todellakin muuttunut siitä, mitä se oli pankille toimitetussa Excelissä, mutta tietysti kulurakennekin on nyt todella paljon kevyempi ilman televisioverkon lähetysmaksuja.”

Televisioverkkoonkin on kuitenkin tarkoitus vielä päästä mahdollisimman pian, kunhan markkina toipuu.