Posti aloittaa verkkokaupan pikakuljetukset. Ostokset kuljetetaan perille sähköskoottereilla 1–2 tunnin kuluttua tilauksen tekemisestä.

Palvelu aloitetaan nyt vuoden kovimpaan sesonkiaikaan Helsingin keskustassa, ja se laajenee kysynnän mukaan myös muihin kaupunkeihin.

”Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat entistä nopeammin verkkokauppaostokset toimitettuna kotiin ja pikakuljetukset koetaan tärkeinä. Uudella palvelulla vastaamme tarpeeseen”, sanoo Postin verkkokauppakonsepteista vastaava johtaja Ville Vasaramäki.

Posti noutaa tilauksen joko kivijalkakaupasta tai varastolta ja toimittaa sen tilaajalle esimerkiksi kotiin tai työpaikalle. Pikakuljetuksia tehdään viitenä arkipäivänä viikossa kello 9–20.

Yksi ensimmäisistä pikakuljetuksia tarjoavista yrityksistä on ruokakauppa Anton&Anton. Anton&Antonin verkkokaupasta vastaavan johtajan Hanna Jokisen mukaan asiakkaat haluavat ruokakasseille lähes yhtä nopeat toimitukset kuin valmiiden ruoka-annosten kotiinkuljetuksille. Jokinen kertoo ruuan verkkokaupan kasvavan noin 50 prosenttia vuosittain.

”Usein ruokakassit tulee tilata useita päiviä ennen kotiin toimittamista. Monikaan ihmisistä ei vielä aamulla tiedä, mitä ruokaa haluaa illalla tehdä itselleen, läheisilleen tai perheelleen. Asiakkaamme ovat myös tottuneet on demand -toimituksiin ravintolapuolella. Kun tulee nälkä, tilataan kotiin valmis ruoka-annos joka saapuu hyvin nopeasti”, Jokinen sanoo tiedotteessa.Jokinen on tyytyväinen siihen, että ruokakauppa voi pikakuljetuksella tarjota tuoreet raaka-aineet parin tunnin sisällä tilauksesta kotiovelle.”Uskon, että tämä palvelu kasvattaa niin meidän markkinaosuuttamme kuin asiakaskuntaamme. Haluamme olla edelläkävijä myös verkkokaupan nopeissa toimituksissa”, Jokinen sanoo.

Vasaramäki nostaa esille pikakuljetusten verkkokaupalle tuoman uuden mahdollisuuden heräteostoksiin.

”Tyypillisesti heräteostokset on tehty kivijalkakaupoissa. Nyt tuotteet, kuten esimerkiksi television, puhelimen suojakuoret, kengät ja vaatteet tai ruokakassit saa kotiin nopeasti myös verkkokaupasta. Uskomme, että heräteostoksien teko siirtyy verkkokauppoihin ja palvelumme mahdollistaa verkkokauppiaalle merkittävän kilpailuedun”, Vasaramäki sanoo.

Vasaramäki kertoo M&M:lle, että uusi palvelu on kiinnostanut laajasti eri tyyppisiä verkkokauppoja.

”On kyse sitten kodin käyttötavarasta, elektroniikasta tai erikoistavarakaupasta, kuljetamme pikakuljetuksena kaikkea kohtuullisen kokoista tavaraa.”

Verkkokauppaostosten perille viemisessä Posti testaa sveitsiläistä Kyburz-sähköskootterin prototyyppimallia. Postilla on jo entuudestaan yli 200 muuta Kyburzin sähkörahtiskootteria normaalissa postinjakelukäytössä ympäri Suomen.

Postin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia suhteessa liikevaihtoon vuoteen 2020 mennessä, ja vuodesta 2007 vuoteen 2017 se on vähentänyt absoluuttisia hiilidioksidipäästöjään yli 34 000 tonnia.