Verkkokauppa

Minna Karkkola 9.11. 14:35

Postin tutkimus paljastaa – näitä asioita suomalaiset odottavat verkkokaupalta

Posti teetti kyselytutkimuksen verkkokaupasta. Vaatimuksissa heijastuu verkkokauppojen globaali kilpailu.

Yli neljä viidestä suomalaisesta verkko-ostajasta pitää ilmaisia toimituksia ja palautuksia sekä toimituksen nopeutta tärkeänä verkkokauppaa valittaessa. Asia selviää Postin Kantar TNS:llä teettämästä tutkimuksesta. Yhtä paljon painotettiin myös yksinkertaista palautusprosessia.

Kyselyn mukaan verkkohankintoja tehneet suomalaiset pitävät kaikkein olennaisimpana ominaisuutena tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia. Niitä painotti peräti 93 prosenttia vastaajista.

"Suomalaiskuluttajien odotukset ovat kasvussa. He vaativat verkkokaupalta nopeita toimituksia, ja palautusten tulisi heidän mielestään olla ilmaisia ja onnistua helposti. Kuluttajien vaatimuksissa heijastuu verkkokauppojen globaali kilpailu. Useat kansainväliset verkkokaupat maksavat lähetyksen toimituksen, jolloin toimitus on kuluttajalle ilmainen", sanoo Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtaja Sami Finne tiedotteessa.

Suomalaisille tärkeää on myös mahdollisuus valita itselle sopiva maksutapa ja noutopiste. Finnen mukaan Posti on muun muassa investoinut pakettiautomaattiverkostoonsa, joka on Suomen laajin.

Noin puolet vastaajista koki, että mahdollisuus valita toimitus kotiin iltaisin tai viikonloppuisin sekä mahdollisuus pikatoimitukseen oli heille ainakin jossain määrin tärkeää. Finnen mielestä verkkokauppojen investoinnit uusiin toimitustapoihin ovatkin olennainen osa asiakaskokemuksen parantamista. Posti on Finnen mukaan parantanut toimituspalvelujaan.

Posti jakaa paketit edelleen myös tiistaisin, vaikka heinäkuusta 2017 lähtien tiistaisin ei ole enää jaettu kirjepostia koteihin.

"Olemme laajentaneet lauantaijakelua ja pidentäneet jakeluaikoja. Saman päivän toimitukset ovat yleistyneet. Joulumarkkinoille teemme pääkaupunkiseudulla myös sunnuntaijakelun. Palkkaamme joulusesonkiin yli 3 000 jouluntekijää ympäri Suomea."

Verkkokaupan kansainväliset sesonkimyynnit ovat aikaistaneet joulusesongin alkamista myös Suomessa.

"Kiinasta lähtöisin olevaa Singles’ Dayta vietetään 11.11. Maailmanlaajuisesti se on jo ohittanut kokonaismyynnissä Black Fridayn. Myös suomalaisilla verkkokaupoilla ja brändeillä on hyvä mahdollisuus saada osansa kansainvälisen verkkokaupan ilmiöistä."

Vaikka kilpailu on globaalia, kyselyn mukaan lähes neljä viidestä suomalaisesta pitää ainakin jossain määrin tärkeänä sitä, että verkkokaupan sivut ovat omalla äidinkielellä.

Kyselyn perusteella suurin kasvupotentiaali suomalaisessa verkkokaupassa on vaatteissa, kengissä ja asusteissa sekä elektroniikassa ja tietotekniikassa. Noin puolet suomalaisista aikoo lisätä tai kokeilla niiden ostamista verkossa seuraavan kahden vuoden aikana.

Posti teetti Suuri verkkokauppa 2018 -tutkimuksen Kantar TNS:llä. Tiedot kerättiin Kantar TNS Forum -onlinepaneelin avulla kesä–heinäkuussa 2018. Kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat suomalaiset netinkäyttäjät. Vastaajia oli 2121. Virhemarginaali on kaksi prosenttiyksikköä suuntaansa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö