Nimitykset

Ville Perttula 18.2. 13:10 päivitetty 19.2. 10:46

Postin uusi markkinointijohtaja Hale Okkonen: "Markkinoinnin pitää tukea verkkokaupan kasvua"

Posti
Hale Okkonen on nimitetty Postin markkinointijohtajaksi.

Hale Okkonen on yksi markkinointitoimisto Aava & Bangin perustajista.

Hale Okkonen, 41, on nimitetty Postin uudeksi markkinointijohtajaksi. Okkonen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, ja hän aloitti työnsä vuosi sitten Postilla nimikkeellä head of social media.

Okkonen on työskennellyt operaattori Telialla ja hän on yksi markkinointitoimisto Aava & Bangin perustajista. Okkonen kertoo M&M:lle, että hän haluaa viedä Postin markkinointia datalla ohjattuun suuntaan. Postin markkinointi on keskitetty Asiakaskokemus- ja kanavat -yksikköön. Kaikkien liiketoimintojen markkinointipäälliköt ovat nyt Okkosen mukaan samassa tiimissä.

"Haluan, että Postin markkinointi on datalla ohjattua, asiakaskeskeistä, automatisoitua ja mitattua."

"Enää markkinointia ja asiakaskokemusta ei voi erottaa toisistaan", Okkonen jatkaa.

Verkkokaupan lisääntyminen muovaa Postin liiketoimintaa. Posti kertoo kuljettaneensa viime vuonna yli 44 miljoonaa pakettia, joten yhä useampi asiakas asioi Postissa lähettääkseen tai vastaanottaakseen paketin. Viime vuonna pakettiautomaattien kautta kulkeneiden pakettien määrä kasvoi jopa 28 prosenttia.

Okkonen kertoo, että postin kantaminen vähentyy tulevaisuudessa, mutta se on vielä olennainen osa Postin liiketoimintaa.

Postin arvion mukaan vuonna 2025 tämänhetkisestä kirjemäärästä ennustetaan olevan jäljellä enää 10 – 20 prosenttia. Okkosen mukaan Postin liiketoiminnan ja markkinoinnin pitää varautua muutokseen jo nyt.

"Markkinoinnin pitää tukea myös verkkokaupan kasvua. Olemme tulleet ulos vanhasta nostalgiasta. Mitä tahansa Posti tekee, somessa tulee vastaan, että Postin pitäisi keskittyä sen perustekemiseen enemmän. Postin kantaminen ei ole enää meidän perustekemistämme, se on enää pienessä roolissa. Tavaran, palveluiden, rahdin ja datan liikuttaminen miljoonille ihmisille joka päivä on nyt meidän perustekemistämme", Okkonen toteaa.

Lisäys 19.2.2019 Juttuun on lisätty postin kantamista ja printipostin määrää käsittelevä kohta.