Kannuslainen lihatalo Pouttu rynnistää voimalla kasvipohjaisiin tuotteisiin. Tällä viikolla kauppojen hyllyille tulee ensimmäinen uuteen Muu -kasvilihatuoteperheeseen kuuluva tuotesuomalainen, Muu burgerpihvi.

Vegaanisen Muun pääraaka-aine on herne. Lisäksi valmistuksessa käytetään muun muassa vettä, rypsiöljyä ja mausteita. Kehitystyön teki Poutun tuotekehitystiimi ja makumaakarina toimi myös keittiömestari Antti Vahtera.

Poutun toimitusjohtaja Mikko Karell kertoo, että kyse on uudenlaisesta kasvilihasta tehtävästä tuotesarjasta Suomessa, sillä kaikki Muu-tuotteet on suunniteltu lihansyöjille.

”Jos vertaa muihin markkinoilla oleviin kasviproteiinituotteisiin niin Muun etu on sen erehdyttävästi lihaa muistuttava maku ja rakenne. Muu maistuu aivan lihalta”, Karell kommentoi.

Uusi tuotesarja tulee käsittämään kaikkiaan 14 eri kasvilihatuotetta. Kyse on Poutun suurimmasta lanseerauksesta kymmeniin vuosiin. Lihatalona tunnetuksi tullut yritys päätti tehdä mahdollisimman paljon lihaa muistuttavan kasvispohjaisen tuotteen Karellin mukaan ensisijaisesti maun vuoksi.

”Tutkimme asiaa paljon ja suurin syy on maku. Ihmiset ovat tottuneet lihan makuun ja se on syvällä makumuistissa. Tottumuksen muuttaminen vie kuitenkin aikaa ja siksi ajattelimme, että on hyvä tuoda markkinoille lihalta maistuvia tuotteita, jotka sopivat lihansyöjän suuhun”, Karell kertoo M&M:lle.

Kyseessä on Poutun suurin lanseeraus kymmeniin vuosiin. Kuinka paljon siihen on investoitu rahaa ja aikaa?

”Pouttu on elänyt hiljaiseloa muutamat viime vuodet ja nyt aika tulla esiin. Tarkkaa summaa en osaa sanoa, mutta Muun tuotekehitykseen on investoitu merkittävästi ja lanseeraus on Poutun liiketoiminnan kannalta erittäin tärkeä.”

”Sen sijaan aikaa tähän ei ole juuri tuhraantunut, koska seuraamme tarkasti kehitystä ja pystymme toimimaan erittäin nopeasti ja ketterästi. Koemme, että näin on pakko tehdä, muuten jäämme lähtötelineisiin, kun muut ovat jo maalissa”, kertoo Karell.

Perinteiset lihatalot kohtaavat pinnalla olevien trendien vuoksi uudenlaisia haasteita. Kasvispitoisesti ruokailevia on yhä enemmän ja myös ympäristötietoinen ajattelu puoltaa kasvisruoan lisäämistä.

Uusi tuoteperhe on Poutun vastaus näihin myös suomalaisille lihataloille ajankohtaisiin haasteisiin.

”Lihan syöminen ei ihan hetkessä lopu, koska sillä on vahvat juuret suomalaisessa ruokapöydässä. Mutta muutokseen on reagoitava, jos meinaa pärjätä.”

”Lihatalot Suomessa ovat olleet haasteellisessa tilanteessa jo pitkään. Toivon, että ne alkavat hiljalleen pärjäämään ja saavat apua esimerkiksi viennistä. Yksi merkki muutoksesta on lihatalojen kiinnostus kasvipohjaisia tuotteita kohtaan. Tämän saman haasteen mekin näimme ja reagoimme siihen nopeasti. Jos mitään ei muuta, mikään ei muutu”, kiteyttää Mikko Karell.

Tuote on ensivaiheessa myynnissä vain S-kaupoissa. Mikko Karell kertoo, että hurja kysyntä kuitenkin yllätti Poutun ja tällä hetkellä koko tuotantokapasiteetti on käytössä.

”Saamme lisää kapasiteettia vuodenvaihteessa ja toivomme, että sen jälkeen voimme tarjota tuotteita koko markkinaan. Meidän tavoitteenamme on saada Muun tuotteet kattavasti koko maahan. Uutuuksia tulee runsaasti seuraavan vuoden aikana, sillä tuotesarjaan kuuluu yhteensä 14 tuotetta”, kertoo Karell.

S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksan mukaan jopa 30 prosenttia kuluttajista kokee haluavansa vähentää punaisen lihan syöntiä. Siksi tarvitaan uudenlaisia vaihtoehtoja, joihin lihalta maistuva kasvilihatuoteperhe istuu mainiosti.

”Muu on todella onnistunut uutuustuote, joka menee maun ja rakenteen puolesta täydestä useimmille sekasyöjille. On hienoa, että kotimainen valmistaja on saanut kehitettyä kansainvälisestikin katsottuna näin kiinnostavan tuotteen”, Antti Oksa sanoo.

Pouttu Oy on virolaisen liha- ja meijeriyrityksen AS Maag Gruppin omistama yritys, jonka tehdas ja pääkonttori sijaitsevat Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa.

Poutun liikevaihto vuonna 2018 oli reilut 45 miljoonaa euroa. Tulos oli vielä noin 2,4 miljoonaa euroa tappiollinen.

”Tämän vuoden aikana olemme saaneet tuloksen positiiviseksi. Uskon, että Muu tuo siihen vielä lisäboostia! Poutun Muutos-agentteja on noin vajaa 200 henkeä”, kertoo Mikko Karell.

Lue lisää: Kasvispitoisen ruoan suosio kasvaa – miltä kuulostaa vegaaninen vaihtoehto lihapiirakalle?

Lue lisää: Hesburger valmistaa hampurilaisia aurinkoenergialla: "Haluamme näyttää suuntaa"