Tämän olisin halunnut luoda Vaasanseudun Kehitys Oy ja Energy Vaasa etsivät kesätöihin energialähettilästä (katso juttu myös alhaalla). Kyseessä ei ole ihan mikä tahansa kesätyö, sillä energialähettiläälle maksetaan kesältä 30 000 euroa palkkaa. Lisäksi lähettilään työsuhde-etuihin kuuluvat muun muassa hotellimajoitus ja auto.

Huima palkka ja sosiaaliseen mediaan keskittynyt työnkuva puhuttelivat nuoria osaajia: paikkaa haki reilusti yli tuhat henkilöä. Tällaisella hakijamäärällä työnantaja pääsee varmasti valitsemaan joukosta parhaat osaajat. Heistä joku onnekas nettoaa kesän myötä hyvät tienestit.

Energialähettilään etsintä on saanut runsaasti palstatilaa valtakunnan ykkösmedioissa.

Se osoittaa, että rekrytointiviestintä on toimiva markkinointikeino. Rekrytointiviestinnällä rakennetaan paitsi ulkoista yrityskuvaa, raotetaan yhtälailla myös yrityksen sisäistä maailmaa. Loistavalla rekrykampanjalla voi parhaassa tapauksessa paistatella ansaitussa julkisuudessa. Huonosti hoidettu rekrytointiprosessi taas voi rikkoa yrityksen mainetta yllättävän paljon.

Omien opiskeluaikaisten kesätöideni työsuhde-etuihin ei ole kuulunut autoa tai hotellimajoitusta. Silti kaikista tehdyistä hanttihommista on ollut hyötyä myöhemmässä työelämässä: takataskuun on jäänyt kokemusta asiakaspalvelusta, myynnistä ja erilaisissa työyhteisöissä toimimisesta. Tämä siis lohdutukseksi kaikille niille, jotka eivät tule valituksi energialähettilään tehtävään.

Energialähettilään pesti on sen verran loistava pr-tempaus Vaasalle ja koko energia-alalle, että olisin oikein mielelläni halunnut olla mukana luomassa tätä rekrytointikampanjaa. Lähettiläälle toivotan jo nyt antoisaa ja ikimuistoista kesää. Odotan myös innolla, millaisia ulostuloja näemme häneltä sosiaalisessa mediassa. Jos olisin itse työnantajan roolissa, odottaisin 30 000 euron kesätyöpalkalla syntyvän jo melkoisen kekseliäitä ideoita.