Ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma Helsinki Pride Week starttaa ensi viikon maanantaina. Muodin verkkokauppa ja muotitalo Zalando on tapahtuman pääyhteistyökumppanina mukana viestimissä moniarvoisuuden puolesta.

Zalando kertoo haluavansa tarjota tapahtuman yleisölle alustan, jossa ihmiset voivat vapaasti ilmaista identiteettiään ja etsiä omaa tyyliään sekä jakaa kokemuksensa muiden kanssa.

Muotitalo avaa Senaatintorin laidalle virtuaalisesti saavutettavan tapahtuma- ja kohtaamispaikan, Pride-viikolla 7.–12.9. Tila tunnetaan nimellä Vapauden Vaatekaappi.

Pride-viikon aikana tunnetuimpiin sateenkaariyhteisön suomalaisiin esikuviin kuuluvat Kelet, Tuure Boelius, Kevin Koho sekä Pehmee hostaavat Vapauden Vaatekaappia. Luvassa on muun muassa intiimi konsertti ja muotinäytös, joihin voi osallistua etänä Priden IG-livessä.

Kampanjan Suomessa on Zalandolle suunnitellut luova bränditalo SEK. Konseptoinnista vastanneeseen SEKin tiimiin kuuluvat asiakkuusjohtaja Hanna Nordgren, projektijohtaja Laura Saarinen, senior creativet Heli Roiha ja Annu Terho sekä PR-asiantuntijana toiminut Elisa Korhonen.

Kampanjafilmin on toteuttanut Simelius&Simelius. Spotissa paitsi esitellään samannimisen malliston tuotteita, nostetaan myös esille, kuinka muoti ja pukeutuminen eivät ole kiinni seksuaalisesta suuntautumisesta tai sukupuoli-identiteetistä.

”Me Zalandossa uskomme, että tyylillä ei ole mitään tekemistä sukupuolen, iän, koon tai muodon kanssa. Yli 34 miljoonaa aktiivista asiakastamme tulevat 17 Euroopan maasta, heidän ikänsä vaihtelee 18-80 ja heillä kaikilla on erilainen tausta”, Zalandon viestinnästä vastaava Anne Vibe Hansen kertoo M&M:lle.

Yhtiön mukaan osallistavat markkinointikampanjat ja monipuolinen mallitiimi ovatkin Zalandolle aivan yhtä tärkeitä kuin laaja tuotevalikoima.

Pride Helsinki -yhteisön toiminnanjohtaja Aaro Horsma korostaa, että jokaisella tulisi olla vapaus olla ja ilmaista itseämme kuten haluamme, myös pukeutumisessa.

Koska näin ei aina ole, on tärkeää nostaa monelle omakohtaisesti tutut kokemukset, epävarmuudet ja pelot esille tavalla, joka tavoittaa ihmisiä mahdollisimman laajalti.

”Valitettavasti kaikilla ei ole mahdollisuutta itseilmaisuun pelotta. Moni meistä joutuu rajoittamaan pukeutumistaan, sukupuolen tai tyylin ilmaisuaan ilkeiden katseiden ja syrjivän puheen takia.”

”Moni harkitsee päivittäin, miten tulla nähdyksi turvallisesti, kuinka avoin itsestään voi olla ja kenelle. Kaapit kuuluvat vaatteille, mutta ne tuovat myös meille monista välttämätöntä turvaa”, Horsma toteaa tiedotteessa.

Esikuvat jakavat ajatuksiaan olemisen vapaudesta ja keskustelevat aiheesta sosiaalisessa mediassa koko Priden ajan. Muun muassa videobloggaajana tutuksi tullut Tuure Boelius kertoo, että vapaus olla merkitsee hänelle onnellisuutta.

”Kun on itse ollut joskus lukossa itsensä kanssa ja kun siitä vapautui, niin se vaikutti kokonaisvaltaiseen onnellisuuteen. Siksi vapaus merkitsee niin paljon. Tyyli on keskeinen osa itseilmaisua.”

”Sanotaan että vaatteet värittää kantajansa, mutta itse ajattelen että kantaja värittää vaatteensa. Vaatteilla ei ole sukupuolta”, Boelius sanoo.

Vapauden Vaatekaapissa esillä olevat tuotteet löytyvät myös Zalandon verkkokaupasta samannimisestä valikoimasta, jonka vaatteilla ei ole sukupuolta.

Vapauden vaatekaapin ohjelma striimataan koko Pride-viikon ajan iltaisin klo 19 alkaen Priden IG-livessä.