Tapahtumat

Anna Juvonen 14.6. 12:14

Promootiobisneksen pääsesonki on nyt – aikuisten festareilla shotit myydään yleisön seassa

Antti Mannermaa
”Cashless-systeemi on tehnyt kiertävästä myynnistä nopeampaa, kun enää ei tarvitse laskea kolikkoja takaisin”, Sunnyone Promotionin vastuupromoottori Tanja Pulkkinen kertoi Rockfestissä.

Vain täysi-ikäisille suunnatut tapahtumat antavat alkoholibrändien markkinoinnille liikkumatilaa.

Likööribrändi Jägermeister markkinoi viime viikonlopun Rockfesteillä kokonaisella konttikylällä. Brändin promootiosta festivaaleilla vastaa Sunnyone Promotion, joka promotoi myös Sinebrychoffin Koff-olutta. Jägermeister on yrityksen suurimpia asiakkaita. Rockfestissä brändiä promotoi kuuden ja Sinebrychoffin olutta viiden hengen tiimi.

Hyvinkään lentokentällä järjestettävä festivaali on täysi-ikäisille, joten koko alue on anniskelualuetta. Sunnyone Promotionin vastuupromoottori Tanja Pulkkinen tiimeineen pääsee Jäger-koeputkineen yleisön sekaan myymään vaikka lavan eteen.

”Täällä on helppo myydä. Miesvoittoisissa tapahtumissa riittää, kun hymyilee paljon, menee juttelemaan ja on ystävällinen”, Pulkkinen kertoo Kauppalehdessä.

Promoottoreilla on asiakkaan asettamat myyntitavoitteet, mutta brändimarkkinointi on tärkeä osa tiimin työtä.

Festivaalien anniskelujonot ja liukuhihnapalvelu luovat promoottorille edullisen kontrastin. Asiakas saa juoman promoottorilta kylmänä ja jonottamatta. Vaikka Jäger-­kylässä on myynnissä myös mietoja juomia, ”jekkutytöt” eivät kysy, mitä saisi olla, vaan kuinka monta Jägeriä laitetaan.

”Me kyselemme kuulumiset, vaikka tiskillä olisi jonoa. Haluamme, että tilanteesta jää hyvä fiilis”, Pulkkinen sanoo.

Kesä on promootioyritysten pääsesonkia. Rockfestin lisäksi Sunnyone välittää promoottoreja muun muassa South Parkiin ­Tampereelle, Raumanmeren Juhannukseen, Pori ­Jazziin ja Ilosaarirockiin Joensuuhun. Yritys tekee myös pienempiä tapahtumia ja esimerkiksi yritysten yksityistilaisuuksia.

Yrittäjä Sanni Kaikkosen tallissa on 300 promoottoria, joissa on yrittäjiä, kevytyrittäjiä ja palkollisia. Promootiotyö on usein sivutyötä esimerkiksi opintojen ohella, mutta Kaikkosen mukaan Sunnyonella on muutamia kymmeniä vakituisia promoottoreita, jotka tekevät sitä päätyönään. Sunnyone välittää myös esiintyjiä, kuten juontajia, tanssijoita ja taikureita.

Promootioalan isoimpia toimijoita on muun muassa kansainväliseen Dentsu Aegis Networkiin kuuluvat MKTG Finland, jolla on 40 työntekijää ja 1 400 promoottorin verkosto.

Lue koko artikkeli Kauppalehdestä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.