"Tuntematonta on turha mainostaa", opasti Domino Recordsin pr-päällikkö Jodie Banaszkiewicz musiikkialan ammattilaisia Music Finlandin työpajassa. Banaszkiewiczin mukaan printtimedia on kampanjan kivijalka, missä hyvä pressikuva on kaikki kaikessa, varsinkin, jos bändi haluaa uusille markkinoille.

Tämän tiesivät Kuopion rokkikukot eli Reckless Love (kuvissa), kun se puski Britteihin ensimmäisen kerran vuonna 2010. Tuolloin Spinefarmin brittiosasto markkinoi bändiä medialle ja yleisölle Christie Goodwinin kuvilla ja toki myös pr-edustajan avustuksella. Universalin promootiopäällikkö Satu Snellmanin mukaan Reckless Loven näyttävillä glamrock-kuvilla ja videoilla oli tunnettuuden kasvattamisessa merkittävä rooli.

Seppo Vesterisen luotsaama Hinterland ryhtyi manageroimaan Reckless Lovea vuoden alussa, jolloin bändi alkoi työntyä Ison-Britannian markkinoille tosissaan.

Taina Franzen Hinterlandista kertoo, että bändi pestasi brittiläisen pr-toimiston The Noise Cartelin sekä brittiagentin.

"On tärkeää, että pr-toimisto on bändille sopiva. Toimistolle pitää olla sydämen asia soittaa, näyttää ja kertoa bändistä, jolloin Reckless Love erottuu flyer- ja demomassasta, mistä toimitusten pöydät notkuvat", Franzen kertoo.

"Räätälöimme yhteistyönä paketin, jolla saamme bändille näkyvyyttä ja sille jatkumoa. Olemme takoneet markkinaa ihan tarkoituksella."

Reckless Love näyttää onnistuvan ponnisteluissaan. Se on parhaillaan kuukauden mittaisella keikkaputkella Isossa-Britanniassa. Bändi on keikkaillut Englannissa aiemminkin, mutta nyt Reckless Love vetää keikan lähes joka ilta.

Pakko päästä lehteen

Franzen vahvistaa, että Isoon-Britanniaan mennään edelleen musiikkilehdistön avulla.

Bändi mainostaa printissä ja verkossa, mutta Franzenin mukaan ansaittu media suurimmissa musiikkilehdissä, kuten Kerrangissa , Metal Hammerissa ja Classic Rockissa on tärkeintä. Bändi teki brittikiertuetta varten myös kahdeksan kappaleen minialbumin "Born to break your heart".

"Hyvännäköisiä bändejä on maailma täynnä. Nämä lehdet ovat tulleet kuuntelemaan keikkoja livenä, se on tärkein asia", Franzen sanoo.

Franzen ei väheksy silmänruoan merkitystä. Promokuvat on kuvannut kansainvälistenkin artistien suosima valokuvaaja Ville Juurikkala Los Angelesissa "Animal Attraction" -videon kuvausten yhteydessä.

Viime viikolla bändistä ilmestyi tunnetun Paul Harriesin Suomessa kuvaama aukeaman juttu.

Reckless Love käyttää pr-työhön Briteissä vuodessa tuhansia euroja.

"Satsaus on alkuun vain tehtävä. Näkyvyyden myötä keikkaliksat ja klubien koot alkavat nousta."

Franzenin mukaan pr toimii, sillä haastattelupyyntöjä tulee nykyään viikoittain.

Levy-yhtiö rahoittaa osansa levymarkkinoinnista, mutta brittikiertueen bändi maksaa itse. Music Finland on myöntänyt kiertuetukea 8 000 euroa ja bändin promootiokuluihin noin 4 500 euroa.