Reilu kuukausi sitten kaupunki tulvi keltaisia pusseja ja shoppailuhysteerisiä kuluttajia, jotka kyynärpäätekniikkaa käyttäen taistelivat löydöistä. Hullujen Päivien hintarytäkkä oli jälleen saanut ylivoimaisen huomion.

Stockmannilla asioineen tunnistaa kaukaa vielä viikkojenkin jälkeen, ei vain keltaisesta roskapussista vaan myös kampanjalehtisessä kaupitellusta tusinatavarasta.

Joskus on kiva kylpeä massatuotteiden meressä, mutta toisinaan kaipaa persoonallisempaa, juuri itselle tehtyä ratkaisua. Valitettavasti pelkkä "exclusive"- tai "uniikki"-sana kanta-asiakaskortissa ei tätä ennalta viestittyä lupausta lunasta. Aika moni omistaa saman kortin.

Mutta missä voisin hengittää oikeasti eksklusiivista ja ainutlaatuista ilmapiiriä, löytää omaperäisiä tuotteita ja nauttia vain minulle räätälöidyistä hetkistä?

Park Slope New Yorkissa tarjoaa tuotteitaan vain rajoitetulle asiakasryhmälle. Voidakseen asioida ruokakaupassa tulee liittyä kaupan osuuskuntaan. Jäsenyys velvoittaa kuukausittain muutaman tunnin työskentelyyn myymälässä. Salamyhkäisyys ja viehätys suljetuista yhteisöistä, joihin pääsee jäseneksi vain kutsusta, kiehtoo.

Monilta netin myyntisivustoilta voi ostaa vaatteita vain, mikäli saa kutsun joltain yhteisön jäseneltä. Incognito Galleria Pariisissa on esimerkki taiteesta, josta vain harvat ja valitut pääsevät nauttimaan. Gallerian jäsenet saavat avaimet ja voivat halutessaan vierailla näyttelytilassa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Samantapaista avainperiaatetta noudatti myös Paola Suhosen showroom Kalliossa. Puskaradion mukaan kanta-asiakkaat pääsivät tutustumaan uusimpiin mallistoihin keskustassa sijaitsevassa asunnossa omalla avaimellaan.

Mikäli toisten koteihin tirkistely kiinnostaa enemmänkin, voi 35 euron suuruista vuosijäsenmaksua vastaan valita www.homefood.it-sivuilta kodin ja sopia emännän kanssa illallisesta. Kotiruuan ystäville on luvassa pitkän kaavan illallinen viineineen italialaisessa kodissa noin neljällä kympillä.

Samantapaisella periaatteella toimivat myös newyorkilaiset Coach Peaches ja Homeslice West sekä pariisilainen Aux Chiens Lunatiques. Tarjolla on tavallisten ihmisten tavallisissa kodeissa isännöimiä illallisia, joissa toisilleen tuiki tuntemattomat ihmiset kohtaavat.

Nämä pop up dinnerit viehättävät ruokahifistelijöiden lisäksi niitä, jotka haluavat kokea jotain erityistä - jotain mikä on tehty vain heitä varten. Tuloksena on todellista eksklusiivisuutta, joka ei hinnaltaan yllä Michelin-ravintoloiden tasolle, mutta elämykseltään ehkä ylikin!

Taitaa olla niin, että "vain sinulle" -tarjouksissa lukeekin todellisuudessa "kaikille". Todella uniikeista asioista ei ilmoiteta suureen ääneen, vaan ne on itse löydettävä… n