Publicis Groupe sulkee mainostoimisto Reputation Helsingin. Toimiston toiminta lakkaa kolmen kuukauden kuluessa. Reputationin asiakkaille on tarjottu mahdollisuutta aloittaa yhteistyö markkinointiviestintätoimisto SEKin kanssa.

Publicis Groupen Pohjoismaiden-johtaja Leif Fredsted kertoo M&M:lle, että syynä toimiston sulkemiselle on toimiston kannattamattomuus ja Publicis Groupen muuttunut strategia. Power of One -strategian avulla Publicis Groupe nivoo yhteen liiketoimintansa eri muotoja.

”Pääsyy sulkemiselle on, että Publicis muuttaa maailmanlaajuista strategiaansa. Me yhdistämme kaikkia toimintojamme Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Mutta meillä ei ole Reputationin lisäksi muita yhtiöitä Suomessa, ja Reputation on liian pieni jatkaakseen yksin. Se ei ollut yksinkertaisesti kannattavaa kasvattaa Reputationia niin paljon, että toimisto pystyisi vastaamaan uuden strategiamme vaatimuksia.”

Fredsted kertoo, että Reputation ei ole ollut tarpeeksi kannattava viime vuosina vaikka toimiston palveluiden laatu on ollut hyvä. Publicis Groupella ei ole Reputation sulkemisen jälkeen toimistoja Suomessa. Fredstedin mukaan Publicis Groupe ei ole näillä näkymin avaamassa uusia toimistoja Suomeen.

Reputation Helsinki teki vuonna 2017 1,92 miljoonan euron liikevaihdon. Toimiston myyntikate oli noin 1,62 miljoonaa euroa ja nettotulos oli 200 000 euroa. Vuonna 2016 toimiston myyntikate oli samoissa lukemissa eli noin 1,6 miljoonaa euroa.

”Kansainvälinen omistaja katsoi, että toimistolla on ollut kolme vuotta aikaa [parantaa tulostaan]. Nyt on muutoksen aika, ja toimisto päätettiin sulkea. Emme ole voittaneet uusia ja isoja asiakkuuksia Suomessa, mikä on olennaista mainostoimistoliiketoiminnassa.”

Reputation työllistää noin 15 työntekijää. Fredsted kertoo, että työntekijöiden annetaan hakea uusia töitä työajalla. Osa työntekijöistä voi siirtyä myös SEKiin.

”Teemme nyt, mitä voimme henkilöstön suhteen. Kannustamme heitä hakemaan uusia töitä.”

SEKin toimitusjohtajan Jaakko Rantalan mukaan tilanne on vielä hyvin tuore. Rantala pitää todennäköisenä, että osa Reputationin työntekijöistä siirtyy SEKin leipiin. Asiakkuuksien siirtyminen on Rantalan mukaan jo alkanut. Publicis Groupe kertoo, että asiakkuudet siirtyvät SEKille heinäkuuhun mennessä.

”Meillä on Reputationin kanssa yhteisiä asiakkuuksia, joten tässä on jo valmiiksi synergiaa. Siirtyvien asiakkuuksien määrästä ei ole vielä lopullista tietoa, koska tilanne on vielä niin tuore.”

Reputation Helsingin verkkosivuilta selviää, että toimisto on tehnyt töitä muun muassa HK:n ja K-Supermarketin kanssa.

SEK valikoitui Publicis Groupen asiakkuuksien jatkajaksi, sillä sen omistama mediatoimistoketju Starcom on tehnyt yhteistyötä Salomaa Yhtiöihin kuuluvan mediatoimisto Dagmarin kanssa jo 15 vuotta.