Cannes Lions

Laura Kukkonen 12.6. 09:02 päivitetty 12.6. 10:24

Publicis täsmentää "välivuottaan" Cannes Lionsista – mukana noin 90 työntekijää ja kisaamassa satoja kampanjoita

Cannes Lions
Kesäkuussa 2018 järjestetään järjestyksessään 65. Cannes Lions -festivaali. Kuva viime vuoden tapahtumasta.

Publicis ei pidäkään täydellistä hiljaiseloa ensi viikolla juhlittavissa Cannes Lionseissa.

Ranskalainen markkinointiviestintäketju Publicis Groupe kertoi viime vuonna vetäytyvänsä vuoden 2018 Cannes Lionsista säästösyistä.

Nyt Publicis on julkistanut tiedotteen, jossa se selventää välivuotensa olemusta ja suhdettaan Cannes Lionsiin.

Sen sijaan, että Publicis ei lainkaan kuuluisi ja näkyisi festivaaleilla, se tuo paikan päälle 86 työntekijää. Mukana on muun muassa 12 henkilöä, jotka on kutsuttu Cannes Lionsin tuomaristoihin, 12 Young Lions -kilpailuun osallistuvaa nuorta ja 25 sellaista työntekijää, jotka ovat paikalla muun muassa asiakkaiden kutsumana. Noin 15 ihmistä on päättänyt kustantaa omat matkansa Cannes Lionsiin, jonka koko viiden päivän festivaalipassi maksaa noin 3 300 euroa.

Lisäksi Publiciksen toimitusjohtaja Arthur Sadoun on kutsuttu esiintymään Cannes Lions -festivaalilavalla ja hän on hyväksynyt kutsun.

Ketjuun kuuluvien toimistojen suunnittelemia kampanjoita on mukana kisassa jopa 398 kappaletta.

Publicis kertoo pitäytyneensä itselleen asettamissaan säännöissä siltä osin, ettei ketju itse maksa kisan osallistumismaksuja yhtä kampanjaa lukuunottamatta. Kyseinen kampanja on BBH Lontoon suunnittelema, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri -elokuvasta inspiraation saanut 3 Billboards. Publiciksen mukaan syynä on se, että yhtiö "tukee ylpeästi kampanjan tavoitetta ja luovuutta, joka tekee hyvää".

Kisaentryn lähettäminen Cannes Lionsiin maksaa 525–1 700 euroa riippuen siitä, milloin ja mihin kategoriaan työ on lähetetty.

Varsinaisesta boikotista ei siis voi puhua, mutta Publicis on selvästi rajoittanut osallistumistaan Cannes Lionsiin. Konsernin mukaan sen alan kisoihin ja tapahtumiin liittyvä säästökuuri päättyy kesäkuun lopussa.

Asiasta kertoo The Drum.

Kuva vaihdettu 12.6.2018 kello 10.24.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö