Mainonnan eettisyys

M&M 14.11.2017 10:46

Puhelut kuolleille artisteille liikaa – Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen Radio Suomipopille

Colourbox

Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen mukaan henkilön kuvaa, nimeä tai mainetta ei voi hyödyntää markkinoinnissa ilman asianomaisen henkilön suostumusta.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut Radio Suomipopille huomautuksen kanavan mainoksista. Neuvoston antaman lausunnon mukaan radiokanava hyödynsi mainoksissaan kuolleita artisteja ilman oikeudenomistajien lupaa.

Mainokset liittyvät Radio Suomipopin ohjelmakampanjaan, jossa esitellään 100 suomalaista musiikkialan ikonia. Mainoksissa soitettiin kuolleille artisteille. Puheluihin "vastasivat" edesmenneet artistit Juice, Kirka, Topi Sorsakoski ja Gösta Sundqvist.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa lausunnossaan, että kysymyksessä on radiokanavan ohjelman mainos.

Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen mukaan henkilön kuvaa, nimeä tai mainetta voi hyödyntää markkinoinnissa ainoastaan siinä tapauksessa, jos markkinoija on hankkinut siihen asianomaisen henkilön suostumuksen.

Asiassa ei ole merkitystä sillä, onko kysymyksessä yksityinen henkilö vai julkisuuden henkilö. Näin ollen esimeriksi poliitikon, kuuluisan urheilijan tai taiteilijan nimen, kuvan tai maineen hyödyntäminen markkinoinnissa edellyttää suostumusta.

Mainoksissa soittajat kertoivat muun muassa taloyhtiöön liittyvistä asioista ja tarjosivat uutta puhelinliittymää sekä kyselivät kuulumisia. Lisäksi kerrottiin, että artisti on ehdolla Suomipopin 100 suomalaista ikonia -listalla.

Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista kertoo, että kuolleiden henkilöiden ollessa kyseessä asiaa arvioidaan tapauskohtaisesti. Radio Suomipopin mainoksien kohdalla neuvosto katsoi hyvän maun rajojen ylittyneen.

"Nyt kysymyksessä olevien artistien kuolemasta on kulunut verraten lyhyt aika. Lisäksi tapauksen arvioinnissa otettiin huomioon mainosten tyylilaji ja käsittelytapa, joita ei voida luonnehtia hienovaraisiksi", Paloranta perustelee huomautuksen antamista.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.