Markkinointi

Ville Perttula 14.3. 09:05 päivitetty 14.3. 11:40

Puolueiden vaalivarat virtaavat somen syövereihin – vasemmistoliitolla oli Facebookissa viime viikolla yli 50 mainosta

Lotta Koistinen

Eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa. Ennakkoäänestys alkaa 3. huhtikuuta.

Puolueiden vaalikampailu näkyy jo sosiaalisessa mediassa. Markkinointiviestintäkonserni Dentsu Aegis Networkin sosiaalisen median ja vaikuttajaviestinnän johtaja Heli Ruotsalainen sanoo, että puolueiden Facebook-mainosten määrä on ollut paikoittain jopa häkellyttävän iso.

Esimerkiksi vasemmistoliitolla oli viime viikon keskiviikkona Facebookissa peräti 51 julkaistua mainosta, joista osa poikkesi toisistaan vain hieman.

Mainoksista 50:ssä esiintyy puolueen puheenjohtaja Li Andersson. Yhdessä ex-puheenjohtaja Paavo Arhinmäki kritisoi Caruna-kauppoja.

Ruotsalaisen mukaan isoja kampanjoita varten mainoksista tehdään viisi versiota eri kohderyhmille.

Mainosten määrä ei tarkoita, että Facebook-mainontaan olisi satsattu valtava määrä rahaa.

Heli Ruotsalainen | Kuva: Karoliina Vuorenmäki

”Ei kaupallisilla toimijoillakaan ole tällaiseen resursseja. Myös vihreillä on 23 mainosta Facebookissa, joten tykitys on nyt järjetöntä.”

Vasemmistoliitto sijoittaa markkinointiin varaamistaan varoista noin puolet sosiaaliseen mediaan ja verkkomainontaan.

Digitaaliseen ja kohdennettavaan mainontaan puolue laittaa noin 100 000 euroa 600 000 euron kampanjabudjetistaan.

Vasemmistoliiton politiikka- ja viestintätiimin vetäjä Touko Sipiläinen kertoo, että puolue ei ole luopumassa perinteisistä mediakanavista kuten printistä ja radiosta.

”Vaalipäivän ja -viikon mainontaa on printissä, se on vaalimarkkinoinnissa perinne. Uskon vielä yksittäisiin, keskustelua aiheuttaviin ulostuloihin ja niissä printti voi olla hyvä kanava. Tänäkin keväänä on nähty yksittäisiä stuntteja, jotka ovat olleet näkyviä.”

”Facebookissa meidän tavoittavuus on edelleen suurin, mutta Instagram kiilaa siihen kylkeen tiiviisti.”

Myös keskustan markkinointivaroista iso osa menee näissä vaaleissa verkkomainontaan ja sosiaaliseen mediaan.

Keskustan sosiaalisen median palveluista vastaava poliittinen suunnittelija Sonja Hällfors kertoo, että perinteisten medioiden käytöstä ei ole luovuttu.

Myös keskustan tärkeimpiä some-kanavia ovat Facebook ja Instagram.

Somen Top 3

Top 3 Instagramissa seuraajamäärän mukaan

1. Li Andersson 26 100

2. Hjallis Harkimo 16 100

3. Pekka Haavisto 13 900

Top 3 Twitterissä seuraajamäärän mukaan

1. Hjallis Harkimo 130 500

2. Pekka Haavisto 129 800

3. Juha Sipilä 126 000

Top 3 puolueet Facebookissa tykkäysmäärän mukaan

1. Perussuomalaiset 40 500

2. Vihreät 39 700

3. Vasemmistoliitto 32 000

Tilanne viikolla 10

Hällforsin mukaan vaalimainonta ei ole enää pakkautunut vaaleja edeltävään viikkoon.

”Koska ennakkoäänestäjien määrä kasvaa, vaaleja edeltävä lauantai ei ole enää yhtä tärkeä mainospäivä kuin aikaisemmin, vaikka se tärkeä edelleen onkin.”

Yksi viime vuoden puhutuimmista markkinointimuodoista on ollut vaikuttajamarkkinointi.

Vihreiden riveissä eduskuntaan pyrkii toimittaja, bloggaaja ja some-vaikuttaja Noora Shingler, joka tekee myös kaupallista some-vaikuttamista työkseen.

Hän mainostaa esimerkiksi vajaalle 12 000 Instagram-seuraajalleen Kärcherin höyrypesureita.

Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen pitää vaikuttajien mukaan tuloa luonnollisena jatkumona teknologian kehitykselle ja julkkisehdokkaille.

Vaalibudjetit

Keskusta: 1 miljoona euroa*, mainostoimistokumppani Miller & Lean

Kokoomus: 1,2 miljoonaa euroa

RKP: 700 000 euroa

Vasemmistoliitto: 700 000 euroa

Vihreät: 600 000 euroa, mainostoimistokumppani Sherpa

KD: 450 000 euroa

Siniset: 50 000 euroa

Perussuomalaiset: 550 000 euroa, useita visuaalisia kumppaneita

Seitsemän tähden liike:vaalibudjettia ei ole saatavilla

Liike Nyt: 300 000 euroa

SDP: 1,5 miljoonaa euroa

*Keskustan koko vuoden vaalibudjetti on 1,6 miljoonaa euroa, josta puolue käyttää noin miljoona euroa eduskuntavaaleihin.

”Ei tässä sinänsä ole mitään uutta. Aina on ollut hyödyllistä, että ehdokkaat tunnetaan työnsä tai aktivisminsa puolesta. Opettajat ovat olleet menestyneitä ehdokkaita Suomessa, koska heillä on laajat kontaktit työnsä puolesta”, Miettinen sanoo

Dentsu Aegis Networkin Heli Ruotsalainen muistuttaa, että monet some-persoonat ovat mukana eduskuntavaaleissa, vaikka he eivät olisi ehdokkaita.

Esimerkiksi some-tähti Janni Hussi haastattelee Radisson Blu -hotelliketjun Vällyissä-nimisessä Youtube-sarjassa neljän eri eduskuntapuolueen eduskuntavaaliehdokkaita.

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 11.3.2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö