Brändit

Laura Kukkonen 13.7. 11:29

Putin-Trump-olut toi kuopiolaispanimolle yllättävää nostetta – "Tämä ei ole poliittinen kannanotto"

RPS Brewing
Vladimir Putin ja Donald Trump ovat asettuneet kivi, paperi ja sakset -pelin aloitusasentoon RPS Brewingin olut-logossa.

RPS Brewingin toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen kertoo, että pienpanimo on tehnyt paljon töitä kertoakseen erikoistuotteestaan.

Kuopiolaisen pienpanimon RPS Brewingin panema, Donald Trumpin ja Vladimir Putinin tapaamisen kunniaksi brändätty olut on saapunut tällä viikolla kauppoihin ympäri Suomen.

Panimo on valmistanut Helsinki Summit 2018 Special Edition -olutta noin 10 000 pulloa. Lager-oluen etiketissä kaksi hahmoa ovat aloittamassa kivi, paperi ja sakset -peliä, josta itse panimokin on saanut nimensä (englanniksi peli on rock-paper-scissors). Etiketissä lukee teksti Let's settle this like adults. Logon suunnittelusta vastaa panimon AD Juho Ojala.

RPS Brewingin toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen kertoo, että panimo on joutunut myymään kaupoille ei-oota miltei heti sen jälkeen, kun sana erikoiserästä alkoi levitä. Ensimmäiset artikkelit tuotteeseen liittyen julkaistiin viime viikolla. Mediahuomio on ollut hurjaa ja sitä on tullut myös kansainvälisesti.

Kuva: RPS Brewing

"Russia Today otti yhteyttä jo alkuvaiheessa viime viikolla. Se oli hyvin jännittävää. En ole kovin paljon seurannut kyseistä mediaa, mutta suhtautuminen vaikutti siltä, että toimittaja on ymmärränyt asian huumorin ja kysymyksetkin oli tehty vähän kieli poskessa. Toinen venäläinen tv-kanava tuli Helsingistä meille Kuopioon kuvaamaan ohjelmaa 1,5 tunniksi", Huuhtanen kertoo M&M:lle.

RPS Brewingin erikoisolut on näyttänyt saaneen nostetta kuin itsestään. Huuhtasen mukaan huomion eteen on tehty myös paljon töitä.

"Olemme tiedottaneet asiasta joka puolelle niin paljon kuin olemme ehtineet. Olemme twiittailleet presidenteille ja postittaneet näytteitä. Olemme yrittäneet saada myös kansainväliselle lehdistölle tiedon ja tehneet mahdollisimman hyvännäköiset materiaalit sosiaalista mediaa ajatellen", Huuhtanen kertoo.

Silti iso huomio pääsi yllättämään.

"Itse voi useinkin miettiä, että tämä voisi lähteä hyvin, mutta koskaan ei voi tietää. Toki toivoimme, että joku tämän huomaa."

Huuhtasen mukaan Putin-Trump-olutta ei tuoteta erikoiserää enempää.

"Emme halua lähteä ratsastamaan asialla enempää. Tämä sopi ajankohtaan ja natsasi muutenkin kaikin puolin", Huuhtanen sanoo.

RPS Brewingin taustalla oleva yritys valmistaa myös kahvia, josta tehdään Trumpin ja Putinin logolla varustetttu erikoiserä. Lisäksi yritys on teettänyt aiheesta t-paitoja.

Huuhtanen uskoo, että Putin-Trump-oluen suosiosta on hyötyä panimolle myös jatkossa. RPS Brewing on Huuhtasen mukaan ollut alusta lähtien kansainvälistymiseen tähtäävä panimo. Siksi sen nimikin on englanniksi.

"Olemme vuoden ikäinen pienpanimo ja 1,5 viikkoa sitten meidän oluitamme nauttinut ihminen ei välttämättä osannut mieltää meitä suomalaiseksi. Myös vireillä olleet vientikeskustelut ovat nyt nytkähtäneet eteenpäin", Huuhtanen sanoo.

Huuhtanen sanoo, että RPS Brewing voi jatkossakin reagoida ajankohtaisiin aiheisiin viestinnässään ja tuotteissaan, mutta täysin Trump-Putin-oluen kaltaista kopiota ei kannata odottaa.

Lopuksi hän huomauttaa, että olutpanimo ei ole asialla poliittisen agendan vuoksi.

"Kai sen voi jo tässä vaiheessa sanoa, että tämä on markkinointiteko. Kyseessä ei ole kannanotto."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö