Patenttihakemukset kertovat suoraan, miten yrityksesi eroaa muista alan yrityksistä. Hakemusten lähtökohtinahan ovat ongelmat, jotka yritys haluaa ratkaista. Myönnetyt patentit osoittavat, missä olet onnistunut tekemään jotakin uutta ja aiemmasta olennaisesti eroavaa. Yrityksesi historia haasteineen ja käännekohtineen on kirjattu jo kenties kauan sitten rauenneisiin patentteihin, ja tulevaisuus orastaa viimeisimmissä hakemuksissasi, joiden esittämät keksinnöt eivät vielä ole valmiissa tuotteissa. Täytyy siis välttää tuijottamasta pelkästään sitä, ovatko hakemukset päätyneet patenteiksi.

Vaikeudet kuuluvat koskettavaan draamaan

Patentin hylkääminen on yhtä pieni pätkä yritystarinaasi kuin luvun viimein virke romaanissa. Romaanin ”Seitsemän veljestä” neljäs luku päättyy, kun Jukolan talosta vetäydytään uudisraivaukselle etsimään uutta alkua. Yhtä jännittäviä hetkiä on lähes kolmetoista tusinassa, joten siitä ei voi päätellä, että kyseessä on suomalaisen kaunokirjallisuuden huippusuoritus. Jukolan sauna on palanut ja paljon muutakin tapahtunut ennen tätä. Toukolan härkiä paetaan kivelle ja monia seikkailuja koetaan vielä senkin jälkeen. Vastaavasti ennen patentin myöntämistä tai hylkäämistä on ollut monia käänteitä, joiden kautta ratkaisuun on päädytty. Sen jälkeen saattaa odottaa vielä tiukempia tilanteita.

Etenkään sen, että joku muu on tehnyt vähän aiemmin saman keksinnön ja aiheuttanut hakemuksesi hylkäämiseen, ei tarvitse tarkoittaa epäonnistumista, vaan ainoastaan uutta haastetta ja oppimismahdollisuutta. Kilpailijan samanlainen keksintö osoittaa, että olet työskennellyt niin tärkeän ongelman parissa, että muutkin haluavat sen ratkaista.

Tekniikassa ensimmäinen ei aina voita

Ensimmäinen keksijä ei läheskään aina ole se, joka vie tuotteen ensimmäisenä kaupalliseen menestykseen. Videonauhuri, PC, Internet-selain ja sosiaalinen media ovat vain muutamia esimerkkejä innovaatioista, joissa lopulliseksi voittajaksi on noussut joku aivan muu kuin alkuperäinen keksijä. Useimmissa tapauksissa armoton kamppailu kärkipaikasta on myös kirjattu tekniset kehitysaskeleet kattavaan, myöhempien patenttihakemusten sarjaan.

Toisaalta jos yritykselläsi ei ole patentteja, ydintarinasi ei todennäköisesti liity teknologiaan. Jos haluat pitää tekniset keksintösi salassa hyvistä syistä, et luonnollisesti halua julkaista sitä yrityksesi tarinanakaan. Jos taas yritykselläsi ei ole patentoitavaa, ydintarinasi liittynee luovaan palvelukonseptiin, virtaviivaisiin jakelukanaviin tai muihin ei-teknisiin asioihin.

Jos kuitenkin sinun yrityksesi keskittyy nimenomaan teknologiaan, patenttiasiamiestoimisto voi olla myös markkinointiosastosi tai mainostoimistosi paras ystävä.

Kiinnostuitko patenteista? Lisätietoja www.prh.fi/patentit

Sata miljoonaa tarinaa patenttitietokannoista https://fi.espacenet.com/

Jorma Lehtonen, asiakkuuspäällikkö, Patentti- ja rekisterihallitus