>> Nissan lanseerasi uutuusmallinsa Qashqain Pohjoismaissa maaliskuun alkupuolella. Näkyvää mediakampanjaa edelsivät netissä loppuvuodesta 2006 käynnistetty viraalikampanja Qashqai Car Games ja helmi-maaliskuussa eri kaupungeissa kiertänyt koeajokiertue Qashqai City Tour, jolla heräteltiin kuluttajien mielenkiintoa brändiä kohtaan.

Toimenpiteet tehosivat, ja Qashqai ampaisi oikopäätä ihmisten mieleen. Viikoilla 10-11 Nissanin mainonta noteerattiin Mediacomin huomatuimman mainonnan mittauksessa toiseksi parhaiten. Miesten listalla yhtiö oli ykkönen ja naisilla neljännellä sijalla.

Mediakampanja tukena

Kokoluokaltaan Qashqai-kampanja on Nissanin kaikkien aikojen suurin, Nissan Nordic Europen markkinointijohtaja Olivier Paturet kertoo. Yhtiö käytti lanseerauksessa kaksivaiheista markkinointistrategiaa: se investoi voimakkaasti lanseerausta edeltäneisiin promootiotoimiin ja käytti perinteistä mediamainontaa vasta viime tingassa näkyvyyden tukena.

Tarkoituksena oli lähestyä asiakkaita, jotka eivät ole aiemmin ostaneet Nissanin autoja. Pohjoismaiden suurimmissa kaupungeissa kiertäneen City Tourin tapahtumissa Qashqaita markkinoitiin koeajoin uusille kohderyhmille.

Paturet'n mukaan Nissan tavoittelee uutuusmallilla ennen kaikkea urbaaneja ja aktiivisia, innovaatioista kiinnostuneita kuluttajia, joita perinteiset hatchback-automallit tylsistyttävät. Sekä naiset että miehet kuuluvat kohderyhmään.

Mediakampanjaa edeltävät toimenpiteet onnistuivat.

- Saimme noin 3 000 ihmistä koeajolle jo ennen kuin mediakampanja alkoi, Paturet kertoo.

Lisää lanseerauksia

Maaliskuun alussa startannutta, Eu­roopan-laajuista mainoskampanjaa lokalisoitiin Pohjoismaissa lisäämällä netin osuutta sekä tuomalla radio mukaan mediamixiin. Radion rooli oli varmistaa, että ihmiset tunnistaisivat brändin nimen ja osaisivat lausua sen oikein.

Lanseerausviikonloppuna Qash­qaihin tutustui Pohjoismaissa ennätykselliset 40 000 asiakasta. Suuren kysynnän vuoksi Nissan pyrkii nyt lisäämään Qashqain tuotantoa.

- Nissanin brändille ja imagolle kampanja on ollut iso tuki. Tämä on kuitenkin vasta ensimmäinen lanseeraus Suomessa tänä vuonna. Muita, vastaavanlaisia kampanjoita on tulossa, Paturet lupaa.

Hänen mukaansa tulevat kampanjat ajoittuvat kesäkuukausille.