Asuminen

Aleksi Ylä-Anttila 16.1. 12:17

Raaseporin kaupunki uudisti ilmeensä: "Mukana on myös pientä leikkisyyttä"

Raaseporin kaupunki
Kaupungin uusi logo on Marker Creativen suunnittelema.

Raaseporin kaupunki on saanut 10-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi uuden visuaalisen identiteetin. Uuden ilmeen suunnittelusta on vastannut bränditoimisto Marker Creative.

Raaseporin kaupungin vanha visuaalinen ilme on ollut käytössä kaupungin perustamisesta eli vuoden 2009 alusta lähtien. Raasepori syntyi Tammisaaren ja Karjaan kaupunkien sekä sekä Pohjan kunnan yhdistyttyä.

Tammikuussa käyttöön otettava uusi ilme näkyy jatkossa kaupunkikuvassa sekä kaupungin markkinointimateriaalissa. Kaupungin vaakuna jää käyttöön virallisissa yhteyksissä. Uuden visuaalisen identiteetin, joka kattaa myös tähän asti omalla visuaalisella ilmeellä toimineen Visit Raaseporin, on suunnitellut bränditoimisto Marker Creative.

Tiedottaja ja uudistuksen projektipäällikkö Petra Louhimies Raaseporin kaupungilta kertoo, että kaupunki halusi uudistaa ilmeensä, sillä ajan hammas oli hieman nakertanut vanhan ilmeen toimivuutta.

"Siksi päätimme, että nyt 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi on hieno hetki uudistaa ilme. Uusi ilme on vanhaa monipuolisempi. Aikaisempi oli ehkä vähän jäyhempi, eikä sopinut kaikilta osin moderniin maailmaan", Louhimies kertoo M&M:lle.

Lähtökohtana uudelle ilmeelle on ollut kaupungin monipuolisuus. Raasepori on Louhimiehen mukaan pinta-alallisesti iso kaupunki, jonka alueella sijaitsee esimerkiksi saaristoa, ruukkikyliä ja pienempiä kaupunkikeskuksia.

"Monipuolisuus tulee uudessa ilmeessä mukavasti esille. Olemme saaneet esimerkiksi väripalettia vähän reilummaksi. Markerin ideoiman raitakuosin ja värien kautta mukana on myös pientä leikkisyyttä. Tämä on inspiroinut meitä."

Raaseporin ilmeuudistuksessa korostuu monipuolisuus. | Kuva: Raaseporin kaupunki

 

Luova suunnittelija Timo Tontti Marker Creativesta toteaa, että Raaseporin kaupunki on nimenomaan monipuolisuutensa ansiosta aarreaitta brändi-identiteetin suunnittelunkannalta.

"Historia ruukkeineen ja linnoineen, Tammisaaren vanhan kaupungin kujat ja koko alueen upea luonto saaristoineen. Ne yhdistettynä retkeilyyn, lähiruokaan ja lukuisiin taide- ja kulttuuritapahtumiin tekevät Raaseporista ihanteellisen lähtökohdan", kertoo designer Timo Tontti Marker Creativesta. 

Uusi ilme on Timo Tontin mukaan modulaarisesti leikittelevä kokonaisuus, jossa värien, muotojen ja typografian esikuvat löytyvät kaupungista.

"Muun muassa uusi väripaletti on yhdistelmä alueen luontoa ja Tammisaaren vanhan kaupungin puutaloistalöytyvää värikarttaa. Raitakuosi vie ajatukset merellisyyteen, tivoliin ja muihin alueen tapahtumiin. Raaseporin uusi ilme kunnioittaa historiaa, mutta ennen kaikkea sen pitää palvella tässä ajassa ja digitaalisissa sovelluksissa, sanoo Tontti.

Ilmeuudistuksen budjetti on Petra Louhimiehen mukaan suurin piirtein 25 000 euroa.

Yhteinen leima markkinointiin

Uuden ilmeen ohella Raaseporin kaupunki on ottanut käyttöön uuden Made in Raseborg -leiman, jonka toteutuksesta on vastannut Marker.

Kaupungin lisäksi yritykset, kuten paikalliset käsityöläiset ja muut Raaseporissa toimivat tahot voivat käyttää leimaa markkinoinnissaan. Made in Raseborg -leima esitellään yleisölle viikonloppuna 18.-20.1.2019 Helsingin matkamessuilla.

Uusi Made in Raseborg -leima on yhteinen markkinoinnin tunnus kaupungille ja alueen yrittäjille. | Kuva: Raaseporin kaupunki

 

Louhimies kertoo kaupungin pohtineen, miten Raasepori voisi itse tuoda uutta leimaa esille. Ensimmäinen avaus on kohdistettu mahdollisimman nuorelle yleisölle.

"Neuvolassa asioivat uudet raaseporilaiset ja heidän perheensä saavat kaupungilta lahjaksi pienen vauvan potkupuvun, jossa myös uusi leima on esillä. Kun saamme uuden kaupunkilaisen, häntä muistetaan pienellä lahjalla", Louhimies kertoo.

Kesällä kaupunki otti käyttöön kokonaan uuden strategian, jonka ohjenuoraksi on valittu epävirallinen slogan ”"hana Raasepori toimii kestävästi".

Visuaalisen ilmeen ohella haemme uuden strategian myötä myös markkinointiin uusia tuulia. Se on lähtökohta koko kaupungin tekemiselle laajemmassa mittakaavassa. Ilmeuudistus on ensimmäinen näkyvä muoto tästä.

"Uusi identiteetti antaa meille paljon uusia mahdollisuuksia ja on käytännöllinen sekä digitaalisissa kanavissa että painotuotteissa tai miksipä ei myös vaikkapa sisustuksessa. Konkreettisia esimerkkejä uuden ilmeen käyttötarkoituksista voi nähdä jo nyt torstaina 17.1.2019 kun kaupungintalolla on avoimien ovien päivä", toteaa Louhimies.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö