Radion suosio on Finnpanel in pitkäaikaisen tilastoinnin mukaan säilynyt vakaana. Edelleenkin radio tavoittaa joka päivä 3,7 miljoonaa suomalaista.

Myös kanavauskollisuus on vahvaa. Suomalaiset kuuntelevat keskimäärin yhtä tai kahta kanavaa päivässä.

Päivittäinen radion kuunteluaika on keskimäärin 2 tuntia 59 minuuttia, eikä se juuri poikkea eri kuukausien välillä.

Kuunnelluin radiokanava on edelleen Yle Radio Suomi, joka keräsi 32 prosenttia kokonaisradionkuuntelusta viime vuonna. Kaupallisista radioista kuunnelluin on Radio Suomipop, joka keräsi 9 prosenttia kuunteluminuuteista.

Yleisradio n radiopäällikön Marja Keskitalo n mukaan radio on luontevasti läsnä kuulijoiden arjessa myös sosiaalisessa mediassa.

"Radion ja sosiaalisen median suhde on luonteva. Kansanradiohan oli sosiaalista mediaa jo ennen somea. Radio Suomi on ollut jo internetissä jo 20 vuotta", Keskitalo kertoo tiedotteessa.

Kaupallisten radiokanavien kokonaiskuunteluosuus oli 75 prosenttia alle 45-vuotiaiden keskuudessa vuonna 2015. Yli 45-vuotiaiden keskuudessa Ylen kanavat keräsivät valtaosan eli 63 prosenttia kuunteluminuuteista.

Kaupallinen radio täytti viime vuonna 30 vuotta ja takoi ennätystuloksen, kertoo Radiomedia n toimitusjohtaja Stefan Möller.

"Myynnillisesti radio saavutti kaikkien aikojen ennätystuloksen 59,4 miljoonan myynnillä ja uusia paikallisia toimilupia tuli jakoon lähes 100. Yrityskauppoja tuli myös paikallispuolella mutta luonnollisesti Novan myyminen Bauerille oli iso uutinen. Radio on nykyaikainen media joka elää ja voi hyvin", Möller sanoo.

Radion prime time, paras kuunteluaika on klo 7.15-16.30, jolloin radio tavoittaa yli miljoona kuulijaa. Radion kuunnelluin vartti osuu aamuun klo 8.00-8.15 välille.

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy :n ja A.C. Nielsenin Finland Oy :n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio, MTV, Nelonen Media, Radiomedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL.