Radio

Sanna Pekkonen 7.2.2018 13:40

Radio säilytti suosionsa, mutta muut musiikkipalvelut kasvattavat osuuttaan suomalaisten kuuntelutottumuksissa

Autoradio kuuluu suomalaisten mielestä auton vakiokalustoon. Kuvituskuva.

Eniten Spotifyn ja Youtuben kaltaisten musiikkipalvelujen käyttöä lisäsivät viime vuonna 25–44-vuotiaat.

Perinteisen radion rooli on yhä vahva suomalaisten kuuntelutottumuksissa, mutta muiden audiopalvelujen käyttö yleistyy vähitellen. Tämä selviää Finnpanelin vuoden 2017 Kansallisesta radiotutkimuksesta.

Radion osuus yli 9-vuotiaiden suomalaisten kuuntelutottumuksista oli 83 prosenttia vuonna 2017, kun se vuotta aiemmin oli 86 prosenttia.

Radion osuus on pienin 9–24-vuotiaiden kuuntelutottumuksissa. Radion osuus on yhä puolet kokonaiskuuntelusta, mutta Spotify, Youtube ja muut äänitteet haukkaavat jo toisen puolen. Spotifyn osuus on jo lähes kolmannes kuuntelusta ja Youtuben 11 prosenttia.

Eniten Spotifyn ja Youtuben käyttöä lisäsivät viime vuonna 25–44-vuotiaat suomalaiset: vuonna 2016 niiden osuus oli 13 prosenttia, nyt 18 prosenttia.

Yli 45-vuotiaiden ryhmässä radio kattaa 95 prosenttia kokonaiskuuntelusta.

Keskimäärin suomalaiset kuuntelevat musiikki- ja radiopalveluita kolme ja puoli tuntia päivässä. Määrä on suunnilleen sama kuin vuotta aiemmin.

Alle 45-vuotiaista 30 prosenttia oli kuunnellut radiota matkapuhelimella välityksellä. Osuus on sama kuin viime vuonna.

RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller uskoo, että radion kuuntelu on tulevaisuudessa vain yksi osa yhä kasvavaa audion kokonaiskuuntelua, kun puheohjauksella surffataan on demand- ja podcast-sisältöjen sekä livelähetysten välillä.

Yle Areena kasvatti reilusti kuuntelumääriään

Radiokanavien kuunteluosuudet ovat säilyneet ennallaan: Yle hallitsee keskimäärin yhä lähes puolta kuunteluun käytettävästä ajasta. Bauer Media Groupin osuus on 22 prosenttia ja Nelonen Median 18 prosenttia. Alle 45-vuotiaissa Ylen osuus on tosin vain 22 prosenttia ja kaupallisten kanavien suurempi.

Finnpanel arvioi kaupallisen radion tavoittavan 75 prosenttia väestöstä Suomessa.

Kuunnelluin radiokanava oli edelleen Yle Radio Suomi, joka sai 32 prosenttia kaikesta radionkuuntelusta. Toiseksi kuunnelluin oli Radio Nova ja kolmantena oli Yle Radio 1.

Radiopalveluista suosituin on Yle Areena, joka onnistui kasvattamaan kuuntelumääriään yli 40 prosenttia edellisvuodesta. Yle Areenan jälkeen radiota kuunnellaan eniten kanavien verkkosivujen tai sovellusten kautta.

Finnpanelin kansallisessa radiotutkimuksessa tutkittiin vuoden 2017 aikana yhteensä 21 000 suomalaisen radionkuuntelua päiväkirjamenetelmällä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö