>> Radiot saavat soittoon tarkoitetut singlet yhä useammin lataamalla ne suoraan netistä.

Tamperelainen Discopress Oy on avannut heinäkuussa radioille tarkoitetun biisipankin, johon omakustanne- ja pienlevytuottajat voivat laittaa radioihin tarkoitetut audiotiedostot jakeluun.

¿ Palveluun rekisteröityneet radioasemat lataavat sieltä omille koneilleen mp3-muodossa olevia kappaleita, Discopressin toimitusjohtaja Pentti Teräväinen kertoo.

Discopress jakelee radiopromootiosinglejä postitse viikoittain 56 paikkaan. Valtaosa sen radioasiakkaista on kokeillut myös laulujen lataamista verkosta.

¿ Radioketjuille riittää yksikin lataus. Sitten on niitä asemia, joissa tekniikka tai taidot eivät vielä riitä palvelun käyttämiseen, Teräväinen pahoittelee.

Ulkopuolella ovat myös miltei kaikki 20 Ylen maakuntaradiota, joiden musiikki päätetään pitkälti Pasilassa.

Palvelua on tähän mennessä käyttänyt 12 omakustanne- tai pienlevytuottajaa. Discopress veloittaa tuotantoyhtiöltä 86 euroa laululta.

Biisipankki on koekäytössä vuoden loppuun. Kokeilua seuraavat myös Teosto ja Gramex.

Isot levy-yhtiöt ovat puolestaan virittelemässä omia sähköisiä radiojakelupalveluitaan ensi vuoden aikana.

Sony Music on jo pitkään sähköpostittanut vajaalle 10 radiolle näytteitä kappaleista sekä kuvia ja tekstejä sisältäviä tiedostoja. Kokonaisia kappaleita ei ole sähköpostitse jaettu.

¿ Tätä jatketaan myöhemmin entistä tiiviimpänä. Meillä on kaikki materiaali sähköisessä muodossa: albumikannet, tv-, lehti-, ja radiomainokset, tuotepäällikkö Marko Alanko muistuttaa.

Sonylla pyörii jo USAssa verkkobiisipankki. Se on tulossa myös Eurooppaan ja Suomeen.

Kajaanissa toimiva Radio Kajaus on ollut Discopressin biisipankin käyttäjä alusta alkaen. Toimittaja Päivi Karppinen laskeskelee yhden kappaleen latautumisen vievän noin 10 minuuttia.

¿ Tallennan useimmat biisipankin kappaleet ja päätän vasta myöhemmin, mikä niistä pääsee kiertoon. Toivoisin että pankissa olisi jatkossa mahdollisimman monipuolista musiikkia. ¤