Mainonta

Ville Perttula 12.2. 16:04 päivitetty 13.2. 14:28

Radiomainonta kasvoi viime vuonna vajaat 4 prosenttia

”Luvut osoittavat, että radiolla menee nyt hyvin", kertoo Radiomedian Stefan Möller.

Kaupallisia radioita Suomessa edustavan Radiomedian mukaan viime vuonna radiomainontaan käytettiin kaikkiaan 63,5 miljoonaa euroa. Osuus vastaa 5,2 prosenttia kaikista mediamainontaan Suomessa käytetyistä euroista.

Kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi 3,9 prosenttia samalla, kun mediamainonnan kokonaiskasvu oli nollassa (-0,1 %). Radiomedian laskelmat perustustuvat Kantar TNS:n tilastoihin.

Finnpanelin mukaan radion osuus yli 9-vuotiaiden suomalaisten kuuntelutottumuksista oli 83 prosenttia vuonna 2017, kun se vuotta aiemmin oli 86 prosenttia.

Yli 45-vuotiaiden ryhmässä radio kattaa 95 prosenttia kokonaiskuuntelusta.

Keskimäärin suomalaiset kuuntelevat musiikki- ja radiopalveluita kolme ja puoli tuntia päivässä. Määrä on suunnilleen sama kuin vuotta aiemmin.

”Luvut osoittavat, että radiolla menee nyt hyvin. Kaupalliset radiokanavat ovat viime vuodet määrätietoisesti kehittäneet tuotteitaan ja palveluitaan, mikä näkyy tuloksissa. Radio tavoittaa suomalaiset kattavasti ja se on tehokas markkinointiviestinnän väline”, kommentoi Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller tiedotteessa. 

Radiomainonta on myös tehokasta varsin pitkään. Mediatoimisto Dagmarin selvityksen mukaan radiomainonnan vaikutus puolittuu keskimäärin viikossa. Pidempi vaikutusaika on vain televisiomainonnalla.

Dagmarin data-analyytikko Ilkka Keskivälin mukaan radiomainonnasta voitaisiin saada vielä nykyistäkin enemmän irti, jos mainoskampanjoita suunniteltaisiin enemmän erityisesti radion tarpeisiin.

”Esimerkiksi televisiomainoksiin panostetaan huomattavan paljon ja ne suunnitellaan tarkasti juuri televisioon, mutta radiokampanja saatetaan toteuttaa viemällä televisiomainoksen ääniraita radioon”, Keskiväli sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö