Radiomainonta kasvoi vuoden toisella neljänneksellä yhteensä 9,7 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan nähden.

Paikallisen radiomainonnan myynti kasvoi 13,9 prosenttia ja valtakunnallinen myynti 8,2 prosenttia. Vuoden ensimmäisten seitsemän kuukauden aikana radiomainonta lisääntyi yhteensä 8,1 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Lue lisää: Podcastit ja radiomainokset saavat uuden, neljästi vuodessa jaettavan palkinnon – "Tärkeää, että töitä voidaan huomioida mahdollisimman reaaliaikaisesti"

Lue lisää: Printtimedian hiipuminen sataa radion laariin – Radiomedia: "Yritysten pitää miettiä, miltä ne kuulostavat radiossa"

Ensi vuoden keväällä 35 vuotta täyttävä kaupallinen radio on jo kuudetta vuotta peräkkäin ennätysvauhdissa. Ensimmäisen vuosipuoliskon kasvuvauhdin perusteella vuodesta 2019 näyttää tulevan vielä parempi kuin aikaisempana ennätysvuonna 2018, jolloin radiomainontaan käytettiin yhteensä 65,6 miljoonaa euroa.

RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möllerin mukaan radio ja radiomainonta voivat hyvin Suomessa.

”Suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin kolme tuntia päivässä ja radion suosio mainosvälineenä on kasvanut tasaisen vahvasti jo yli viiden vuoden ajan ja kasvu jatkuu myös tänä vuonna”, Möller kommentoi tiedotteessa

Radion suosion kasvuun vaikuttavat Möllerin mukaan muun muassa teknologian kehittyminen, ihmisten tottumusten muuttuminen ja mediatalojen kasvaneet sisältöpanostukset.

”Radio on vaikuttava mainosmedia, koska se tarjoaa hyvät volyymit ja peiton ja sen toiminta perustuu vahvasti dataan ja tilastoihin. Mitattavan tehokkuutensa ansiosta radio toimii brändien rakentajana ja tehokkaana ja erottamattomana osana mainoskampanjoita”, toteaa Möller.

Radion kuuntelu on pysynyt korkealla ja erityisesti muiden kuin perinteisten välineiden käyttö kuuntelussa on kasvanut. Touko-heinäkuussa kaupallista radiota kuunteli viikkotasolla 3,7 miljoonaa suomalaista. Kesän kuuntelupiikki tapahtui juhannusviikolla ja erityisen paljon radio oli päällä juhannusaattona.

Huomattavaa on, että perinteisten kuuntelutapojen rinnalle nousee teknologian kehittymisen ansiosta uudenlaisia kuuntelutapoja.

Markkinatutkimusyritys Finnpanelin selvityksen mukaan neljännes kaikista kuuntelijoista kuuntelee radiotaan mobiililaitteella. Nuoremmissa ikäryhmissä eli 9–24 -vuotiaiden kohdalla mobiilin osuus on vielä huomattavasti korkeampi. Peräti 43 prosenttia kuunteli radiotaan kännykällä keväällä 2019.

”Mobiililaitteiden käytön lisääntyminen radion kuuntelussa on esimerkki laajemmasta audion roolin noususta. Radiota kuunnellaan nyt perinteisen FM:n ohella myös ondemand-palveluista sekä netin kautta ja podcastit ja äänikirjat ovat suosituimpia kuin koskaan. Voidaankin sanoa, että audio elää nyt uutta kukoistustaan”, arvioi Stefan Möller.